Amsterdam verengelst. Niet een beetje, nee, alsof de stad door een Engelstalige kolonie is bezet en de burgemeester binnenkort wordt vervangen door een AI-chatbot die alleen nog maar in het Engels antwoordt.

Column Henk Prins: Welcome to Amsterdam

Bookmark dit artikel

Ik weet niet precies wanneer het gebeurde, maar op een dag ging ik naar Amsterdam en bleek ik ineens een toerist in een buitenlandse stad te zijn. Niet omdat ik een camera om mโ€™n nek had of een fietstocht met een gids volgde die โ€œYes guys, on your left you see the house of Anne Frank!โ€ riep โ€” nee, omdat ik in een simpel koffietentje een cappuccino wilde bestellen en de barista mij aankeek alsof ik net Swahili sprak.

โ€œSorry?โ€ zei ze, terwijl ze verveeld een tattoo met een doodshoofd en een avocado van onder haar mouw krabde.
โ€œEen cappuccino, alsjeblieft.โ€
Ze trok een wenkbrauw op. โ€œCould you say that in English, please?โ€

Natuurlijk kon ik dat. Maar ik wilde het niet. Niet in Amsterdam. Toch hoor ik mezelf steeds vaker op de automatische piloot zeggen: โ€œOne cappuccino please.โ€ En dan voel ik me net zo verraden als een Hollandse haring op een veganistische foodmarket.

Amsterdam verengelst. Niet een beetje, nee, alsof de stad door een Engelstalige kolonie is bezet en de burgemeester binnenkort wordt vervangen door een AI-chatbot die alleen nog maar in het Engels antwoordt. Zelfs de straatmuzikanten zingen Coldplay in plaats van Hazes. Het is dat de grachten nog in het Nederlands stromen, anders had ik gedacht dat ik per ongeluk op Heathrow was geland in plaats van op het Leidseplein.

En terwijl ik in mijn beste Engels een broodje hummus probeer te bestellen bij een Scandinavische lunchzaak die door een Italiaanse backpacker wordt gerund, struikel ik bijna over een groepje toeristen. Ze staan midden op het fietspad, selfies te maken met een elektrische bakfiets alsof het een exotisch dier is. Als ik โ€œPAS OP!โ€ roep, kijken ze me aan met die verwarde blik die je normaal alleen ziet bij mensen die voor het eerst een bitterbal proberen.

Wat ook opvalt: iedereen heeft haast. Niet de normale haast, maar haast alsof de laatste free walking tour elk moment kan vertrekken. Amerikanen rennen alsof ze net hebben gehoord dat de coffeeshops vanaf morgen alleen nog maar kruidenthee serveren. Britten struinen over de Wallen alsof ze de laatste bachelorparty ooit moeten meemaken. En Fransen, tjaโ€ฆ die snijden je gewoon af op de fiets en roepen โ€œPardon!โ€ met een glimlach alsof dat alles goedmaakt.

Ondertussen zijn de ratten ook bezig met hun eigen sightseeing tour. Ik weet niet of het een PR-stunt van de gemeente is om toeristen weg te jagen, maar het lijkt alsof de ratten van Hamelen zรฉlf besloten hebben om te emigreren naar de hoofdstad. Ze zitten overal. Op straat, in de metro, op de bankjes bij het Vondelpark. Ik zag er laatst รฉรฉn op een step. Serieus. Ze dragen bijna kleine rugzakjes met โ€œI โ™ฅ Amsterdamโ€ erop.

De stad zucht onder de druk. Er zijn meer Airbnbโ€™s dan sociale huurwoningen, meer tourgidsen dan wijkagenten, en meer bakfietsen dan kinderen. De gemiddelde Amsterdammer โ€“ voor zover die nog bestaat โ€“ loopt met een chronisch opgetrokken wenkbrauw en een ingehouden zucht door de stad. โ€œWat zeg je?โ€ โ€œOh, nothing, just tired of pretending this is normal.โ€

Soms fantaseer ik dat de rattenvangers van Amsterdam, net als die in Hamelen, ons komen redden. Niet door kinderen weg te lokken (die zijn toch al naar Almere gevlucht), maar door al die opblaasbare flamingoโ€™s, overprijsde donuts en โ€œStroopwaffle!โ€-roepende toeristen langzaam het IJ in te fluiten. En dat we dan de stad terugkrijgen. Een stad waar je gewoon weer een โ€œkop koffieโ€ kunt bestellen, waar de slager je โ€œgoeiemorgenโ€ wenst, en waar niemand je vraagt of je een e-bike kunt huren om โ€œthe countrysideโ€ te verkennen.

Maar tot die tijd sta ik op het zebrapad te wachten, terwijl een Ierse groep mij bijna omver skatet, roep ik โ€œWhat the hell!โ€ tegen een Duitser die zโ€™n fiets op mโ€™n voet parkeert en bestel ik in fluisterend Engels mijn latte macchiato.

Ik ben een Nederlander
Maar dan wel eentje die langzaam tweetalig wordt.
Onder dwang.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

redactie
redactiehttps://westfrieslandpraat.nl
De redactie is te bereiken via redactie@westfrieslandpraat.nl of via onze sociale media kanalen.

UW LOGO HIER

GEREALATEERDE ARTIKELEN

UW LOGO HIER

Dicussies

UW LOGO HIER

Nieuwe artikelen

Eerste paal geslagen voor sociale woningen in Bloemenbuurt Enkhuizen

Welwonen start bouw van 28 duurzame appartementen aan de Asterstraat in Enkhuizen.

Dorpsraad Zwaagdijk eist extra veiligheid bij Zegersweel Zwaagdijk-Oost

Dorpsraad Zwaagdijk-Oost wil extra maatregelen bij Zegersweel voor veilige oversteek Tolweg/Veenakkers.

Gezonde Courgette Ovenschotel met Gehakt en Kaas

Een smaakvolle, koolhydraatarme ovenschotel met laagjes courgette, hartig gehakt, tomatensaus en een krokant kaaslaagje. Een gezond en budgetvriendelijk hoofdgerecht voor het hele gezin.

SED-gemeenten willen bouwen voor elke doelgroep

Woningbouw in de SED-gemeenten voor jongeren, gezinnen en senioren

Adviesraad Sociaal Domein Opmeer zoekt nieuw lid

Adviesraad Sociaal Domein Opmeer zoekt een nieuw lid en nodigt inwoners uit om mee te denken over beleid.

Buslijn 314 en nachtlijn N14 tijdelijk omgeleid in Hoorn

Buslijn 314 en nachtlijn N14 rijden tijdelijk om door werkzaamheden in Hoorn en Koggenland.

Zomermarkt Hertenkamp Enkhuizen met kindertekeningen

Hertenkamp Enkhuizen houdt op 20 juni een zomermarkt met 32 kramen en kindertekeningen.

Nieuwe Simon N. Groot brug opent entree naar De Garden

Nieuwe Simon N. Groot brug maakt De Garden in Enkhuizen beter bereikbaar voor bezoekers.

JUSTITIE NIEUWS

Intermaris stapt naar rechter om zwaar vervuilde woning in Hoorn

Intermaris wil via de rechter toegang tot een zwaar vervuilde huurwoning in Hoorn voor schoonmaak en onderhoud.

Medemblikker bouwbedrijf hangt enorme schadeclaim boven het hoofd

Rechtbank laat beslagen in bouwconflict staan. Vordering op bestuurders is niet summier ondeugdelijk.

OM eist celstraf voor dodelijk ongeval op A7 bij Purmerend

OM eist 40 maanden cel tegen Alkmaarder na dodelijk ongeval op A7 waarbij Jesper uit Wervershoof en Hendry uit Hoorn bij om het leven kwamen

UW LOGO HIER

POPULAIRE CATEGORIEร‹N