Van Spanbroek in WOII tot Srebrenica en Ter Apel: Nederland heeft altijd vluchtelingen opgevangen, maar politiek falen verdiept de huidige crisis.

Column: ‘Twee oorlogen, één les: Nederland en de vlucht van mensen’

Bookmark dit artikel

Tijdens WOII woonde er in Spanbroek 800 inwoners, maar waren er ook 800 onderduikers, vluchtelingen vanuit andere delen van Nederland. De mensen zorgde voor elkaar om de onderduikers uit de handen van de bezetter te houden. In 1994 zat ik met Dutchbat1 in Srebrenica. Daar woonde organiek, ik meen, 8000 inwoners. Tijdens de oorlog woonde er in de enclave meer dan 15000 inwoners, een groot gedeelte vluchtelingen, die waren gevlucht voor het geweld van de andere partij.

Tijdens deze oorlog is ook een groot aantal inwoners vanuit voormalig Yugoslavia gevlucht naar verschillende landen in de wereld, waaronder Nederland. Twee voorbeelden, twee verschillende tijden, maar helaas heden ten dage nog steeds actueel. De wereld staat in brand en een groot aantal mensen is op de vlucht voor het geweld. Opvang in de regio is, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, geregeld.

Mensen zoeken echter veiligheid, zekerheid, geluk en reizen daarom verder en komen zo ook in Nederland terecht. Tijdens mijn werk bij de vreemdelingenpolitie heb ik ook diensten gedraaid in Ter-Apel.

Ik heb deze mensen binnen zien komen, uitgeput na een vaak vreselijke reis, uitgebuit door mensensmokkelaars. Gelijk maakte ik de asielaanvraag in orde en stuurde ze door naar de IND. Ik zag echter ook een andere groep, vaak mannen, binnenkomen. Deze groep had vaak al in andere landen geprobeerd asiel aan te vragen en waren meester in het misbruiken van het systeem in Europa. Deze mannen hadden maar een doel, zelfverrijking.

Deze mannen worden in de volksmond “gelukszoekers” genoemd. Vaak worden deze mannen binnen no-time ergens in het land aangehouden voor een strafbaar feit. Deze groep is gelukkig veel kleiner dan de groep echte “asielzoekers”, waaronder de mensen uit Oekraïne, maar bepalen wel het beeld wat er onder een gedeelte van de inwoners van Nederland over asielzoekers leeft.

In 2015 was de instroom van asielzoekers hoger dan dat hij op dit moment is, er was geen zogenaamde asielcrisis. Er waren genoeg centra waar iedereen opgevangen kon worden, problemen deden zich veel minder voor. De regering heeft hierin gefaald, op alle fronten en van alle kleuren, links en rechts. Bezuinigingen hebben ervoor gezorgd dat deze centra werden gesloten. Er was weinig tot geen woningbouw, dus de woningcrisis was geboren, te weinig woningen, waar de asielzoeker de schuld van krijgt.

Een voorstel om de instroom van asielzoekers bij de poort anders in te richten in twee stromen, kansrijk en geen kans, haalde het niet. Initiatieven om criminele vreemdelingen terug te sturen verlopen zeer, zeer moeizaam. Ziehier de voedingsbodem voor de huidige polarisatie en onrust die er is in Nederland.

Alle partijen binnen de politiek, van links tot rechts, zijn voor eigen gewin gegaan. Ze moeten hun stemmen behouden en zijn doodsbang om deze kwijt te raken, dus houden we stug vast aan wat we altijd geroepen hebben, in plaats van over je schaduw heen te stappen en doen wat het beste is voor Nederland. Alleen helaas, als ik aan de inwoners zou vragen wat het beste is voor Nederland, krijg ik 16 miljoen verschillende antwoorden en ook de gemiddelde inwoner gaat voor zijn eigen geluk en overtuiging.

Laten we de mensen die het nodig hebben op blijven vangen, zoals we dat altijd hebben gedaan in ons land. Maar laten we ook grenzen stellen aan mensen die misbruik maken van ons systeem, ook al gaat dit tegen je sociale gevoel in. En laten we zorgen dat we meer kunnen bouwen zodat onze kinderen een eigen dak boven hun hoofd kunnen krijgen. Als we dat laatste voor elkaar krijgen zal er een hele grote angel uit het hele debat zijn gehaald.

Pieter Koning


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

1 reactie

  1. Zo waar, jouw column, Pieter, en dank voor jouw tomeloze inzet voor waar je ook gestationeerd was. Je deed jouw werk met compassie, empathie en altijd in het belang van de mens en jouw land. Mensen zoals jij hebben we hard nodig. Jullie vangen de problemen op die gecreëerd worden. Petje af…

Reageer op dit artikel

redactie
redactiehttps://westfrieslandpraat.nl
De redactie is te bereiken via redactie@westfrieslandpraat.nl of via onze sociale media kanalen.

UW LOGO HIER

GEREALATEERDE ARTIKELEN

UW LOGO HIER

Dicussies

UW LOGO HIER

Nieuwe artikelen

Middenstand kleine kernen niet langer belangrijk in Medemblik

De gemeente Medemblik wil detailhandel tot 2030 sterker concentreren in enkele hoofdwinkelgebieden. Bestaande winkels in kleine kernen mogen blijven zolang zij functioneren, maar nieuwe winkelmeters buiten de hoofdstructuur worden beperkt.

Taakstraffen en celstraffen voor drie mannen in wapenzaak Hoorn en Andijk

Twee broers uit Hoorn en een man uit Andijk kregen straffen voor het bezit en de overdracht van wapens, munitie, explosieven en zwaar vuurwerk.

MORGEN! vraagt om handhaving bij camping Dijkzicht in Andijk

Raadslid Joyce Haakman van MORGEN! stelt vragen over camping Dijkzicht in Andijk. Volgens bewoners veroorzaken arbeidsmigranten daar al langere tijd overlast.

Vloot Vol Verhalen belicht historische zeilvloot Holland Sail

Burgemeesters van Enkhuizen en Harlingen ontvingen het eerste exemplaar aan boord van de 150 jaar oude La Bohème. Het boek belicht maritiem erfgoed, chartervaart en het leven aan boord.

Gemeente Hoorn investeert in techniekonderwijs De Spinaker

Wethouder René Assendelft bezocht op 11 juni het technieklokaal van de school. De bijdrage komt uit het Activiteitenprogramma Arbeidsmarkt en Onderwijs

Bello Festival 2026 verbindt Hoorn, Medemblik en Enkhuizen

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik viert 50 jaar Historische Driehoek met gastlocomotieven, een veerdienst over het IJsselmeer en activiteiten op stations langs de route.

Grote controle op vakantiepark in Opmeer

Grote integrale controle op recreatiepark West-Friesland in Opmeer. Politie en handhaving namen één auto in beslag.

Drechterland maakt plan voor toekomst gemeentelijke gebouwen

Drechterland lanceert een vastgoedplan om de 40 gemeentelijke gebouwen duurzaam en toekomstbestendig te maken

JUSTITIE NIEUWS

Taakstraffen en celstraffen voor drie mannen in wapenzaak Hoorn en Andijk

Twee broers uit Hoorn en een man uit Andijk kregen straffen voor het bezit en de overdracht van wapens, munitie, explosieven en zwaar vuurwerk.

Grote controle op vakantiepark in Opmeer

Grote integrale controle op recreatiepark West-Friesland in Opmeer. Politie en handhaving namen één auto in beslag.

Politie zoekt getuigen van oplichting in Risdam-Zuid Hoorn

Een 87-jarige vrouw werd op 24 maart gebeld door iemand die zich voordeed als rechercheur. Daarna kwam een jonge verdachte aan de deur, vroeg om contant geld en nam ruim 4.000 euro mee.

UW LOGO HIER

POPULAIRE CATEGORIEËN