Beau deed tegen deze website haar verslag hoe zij de wedstrijd heeft ervaren. Morgen is een rustdag en dan staat maandag weer een marathon op de agenda waarin Beau in het oranje leiders pak mag starten, of zoals Beau vertelt: "maak ik dat ook eens mee.'

Wederom een topprestatie van Beau Wagemaker, na 100km als vierde eindigen tijdens het ONK op de Weissensee

Bookmark dit artikel

HOOGKARSPEL – Wederom moesten de dames en heren marathonschaatsers vroeg uit de veren omdat de temperatuur bij op de Weissensee hoger ligt dan verwacht waardoor de kwaliteit van het ijs snel zou verslechteren. Om twee minuten over half acht klonk voor zowel de dames als heren het startschot.

Al vrijwel direct nam Femke Mossinkoff de kuierlatten en ging solo voor het peloton uitrijden, maar lang duurde het niet en ging het peloton weer als 1 geheel verder, wel werd rond 8.15 uur het tempo fors verhoogd waardoor diverse dames uit het peloton moesten lossen, vooraan hield Beau Wagemaker prima stand.

Een kleine half uur later dan toch eindelijk actie in het peloton, een kopgroep met o.a. Bente Kerkhoff uit Oostwoud, Arianna Pruisscher en Elsemieke van Maaren probeerden uit het peloton te ontsnappen. Maar voor Bente duurde het niet lang, het vrij hoge tempo kon zij niet volhouden en moest zich uit de kopgroep terug laten vallen.

Er ontstaat niet veel later een kopgroep van 9 dames, zonder Bente Kerkhoff die tussen deze kopgroep en het peloton schaatst, het peloton heeft ondertussen de achtervolging ingezet en zal Bente ook snel weer inlopen. Voor Loesanne van der Geest, teammaat van Beau Wagemaker zorgt een valpartij ervoor dat zij ook terugvalt in het peloton, de kopgroep heeft op dat moment bijna 40 seconden voorsprong.

Maar ook deze dames wordt de ontsnapping niet gegund en worden weer ingelopen zodat net voor de klok van half 10 het peloton weer compleet is en anderen weer hun kansen kunnen grijpen. De sterke Sofia Schilder uit Hoogwoud werd ook een hoge positie toegeschreven maar die verliet de koers, wat de reden hier van is, is onduidelijk, Schaatsen.nl denkt het verkwikkende bad in de Weissensee afgelopen donderdag mogelijk voor een verkoudheid heeft gezorgd.

Net voor 10 uur met nog 20 kilometer gegaan neemt de na dit seizoen afscheidnemende Merel Bosma, die tijdens de door Beau gewonnen Aart Koopmans Memorial nog derde werd afstand van het peloton en krijgt al snel een voorsprong van 50 seconden. Het lijkt erop dat het peloton hier in berust omdat met nog 15 kilometer te gaan de voorsprong is uitgegroeid naar 55 seconden. Ondertussen zitten Beau en Loesanne nog keurig voor in het peloton.

Met nog 1 ronde te gaan is de voorsprong van Bosma ruim een minuut en zij zal dus solo op de finish afgaan en het ONK winnen, een mooie bekroning op een mooie schaatscarriรจre, achter Bosma eindigen Elsemieke van Maaren als tweede en Ineke Dedden als derde, Beau Wagemaker pakt weer een toppositie door als vierde te eindigen. Janna Berhout uit Hauwert pakte de vijfde plaats

Beau deed tegen deze website haar verslag hoe zij de wedstrijd heeft ervaren. Morgen is een rustdag en dan staat maandag weer een marathon op de agenda waarin Beau in het oranje leiders pak mag starten, of zoals Beau vertelt: “maak ik dat ook eens mee.’


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

redactie
redactiehttps://westfrieslandpraat.nl
De redactie is te bereiken via redactie@westfrieslandpraat.nl of via onze sociale media kanalen.

DISCUSSIES

UW LOGO HIER

GEREALATEERDE ARTIKELEN

UW LOGO HIER

UW LOGO HIER

Nieuwe artikelen

Twee bedrijven in Hoorn failliet verklaard door rechtbank

De rechtbank heeft NMK B.V. en Fresh Monkeys B.V. in Hoorn failliet verklaard. Curatoren onderzoeken schulden, personeel en mogelijke doorstart.

Tropische hitte treft 3-daagse inlineskatewedstrijden Medemblik

De organisatie van de driedaagse inlineskatewedstrijden in Medemblik en Wervershoof past het programma aan vanwege tropische hitte en neemt extra maatregelen voor deelnemers en publiek.

Rechtbank legt celstraf op voor opzetverkrachting in Grootebroek

De rechtbank in Alkmaar heeft de 26-jarige J. d. uit Grootebroek veroordeeld tot achttien maanden gevangenisstraf, waarvan acht voorwaardelijk, wegens een opzetverkrachting van een goede vriendin in Grootebroek in 2024.

Oorlogsmuseum Medemblik gratis met VriendenLoterij VIP-KAART

Oorlogsmuseum Medemblik is nu gratis toegankelijk voor houders van de VriendenLoterij VIP-KAART. Bezoekers ontdekken interactieve tours en verhalen over oorlog.

Reaching Hand schittert met openluchtconcert bij de Drommedaris

Jongerenkoor Reaching Hand trok veel publiek met Music and Memories bij de Drommedaris, met solisten, Queen Medley, lichtshow en vuurwerk in Enkhuizen.

Zuiderzeemuseum Enkhuizen biedt zomer vol dieren en erfgoed

Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen biedt deze zomer speurtochten, voedertochten, creatieve workshops, evenementen en erfgoedactiviteiten voor kinderen, families en liefhebbers van Zuiderzeecultuur in juli en augustus.

Huis koel houden tijdens hitte: praktische tips voor tropische dagen

Met zonwering, gesloten ramen en slim ventileren blijft de woning langer koel tijdens tropische dagen en benauwde nachten, ook zonder airco.

Toekomst De Nieuwe Doelen Enkhuizen blijft onzeker

Enkhuizen staat garant voor 50.000 euro voor dringend onderhoud aan De Nieuwe Doelen, maar de toekomst blijft onzeker door oplopende exploitatietekorten jaarlijks.

JUSTITIE NIEUWS

Rechtbank legt celstraf op voor opzetverkrachting in Grootebroek

De rechtbank in Alkmaar heeft de 26-jarige J. d. uit Grootebroek veroordeeld tot achttien maanden gevangenisstraf, waarvan acht voorwaardelijk, wegens een opzetverkrachting van een goede vriendin in Grootebroek in 2024.

Politie onderzoekt asbestvrijgave bij graafwerk in Hoorn

De politie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het vrijkomen van asbest tijdens graafwerkzaamheden door PWN aan het Julianaplein en de Van Beijerenstraat in Hoorn.

Gewonde fietsers Oosteinderweg Wognum: politie zoekt getuige

In de nacht van zondag 21 juni zijn op het fietspad aan de Oosteinderweg in Wognum twee gewonde fietsers aangetroffen. Voorbijgangers waarschuwden rond 03.20 uur direct de hulpdiensten, waarna รฉรฉn slachtoffer per ambulance naar het ziekenhuis is vervoerd

UW LOGO HIER

POPULAIRE CATEGORIEร‹N