De gemeenteraad van Opmeer heeft drie wethouders benoemd, twee nieuwe raadsleden geïnstalleerd en het coalitieakkoord voor de periode 2026-2030 vastgesteld.
Opmeer onderzocht de komst van een SMR, maar geschikte kleine reactor ontbreekt. Nieuwe aanbieders melden zich alsnog, waardoor vervolggesprekken waarschijnlijk zijn.
Opmeer draagt Herman Wiersema voor als nieuwe burgemeester. In een interview vertelt hij over zijn benoeming, achtergrond en plannen voor de komende zes jaar.
De gemeenteraad van Opmeer beslist op 11 december over het bestemmingsplan Centrum Opmeer-Spanbroek 2023, met herontwikkeling van het Koenisterrein en versterking van het centrumgebied.
De gemeenteraad van Opmeer besluit op 11 december over het nieuwe Recreatie- en Toerismebeleid 2025–2035, dat inzet op kwaliteit, duurzaamheid en vitale verblijfsrecreatie.
Het bestemmingsplan Centrum Opmeer-Spanbroek is aangepast na zienswijzen en ligt ter besluitvorming voor. In 2026 volgt een verkeersplan voor een mogelijk autovrij centrum.
Opmeer kampt met hoge afvalkosten, slecht presteren bij afvalscheiding en een oplopend tekort. Het Recycletarief dat bewoners geld kan besparen, blijft onuitgevoerd liggen.
Op 18 november presenteert de gemeente Opmeer de concept-Omgevingsvisie. Inwoners en ondernemers kunnen meedenken over wonen, landschap, landbouw, bereikbaarheid en voorzieningen in de toekomst van Opmeer.