Vader en zoon naast opgevoerde fatbike na botsing met scooter in woonstraat

Vader blijft met 6800 euro schade zitten door opgevoerde fatbike

REGIO, 26 november 2025 – Een fatbike lijkt op het eerste gezicht op een stoere elektrische fiets met brede banden. Voor veel jongeren is het een aantrekkelijk vervoermiddel: snel, hip en relatief stil. Maar wie met de instellingen knoeit – of een al opgevoerde fatbike koopt – kan onaangenaam verrast worden als er iets misgaat. Dat ondervond een vader die nu zelf 6800 euro schade moet betalen, nadat zijn 12-jarige zoon met een snelle fatbike in botsing kwam met een scooter.

De aansprakelijkheidsverzekering van het gezin bleek de schade niet te dekken. Volgens verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) was de aangepaste fatbike geen gewone e-bike meer, maar in de juridische zin een motorvoertuig. En daarvoor geldt een heel andere verzekeringsplicht.

Het ongeval: botsing tussen fatbike en scooter

De 12-jarige jongen reed op een fatbike die harder kon dan toegestaan. Hij kwam in aanrijding met een scooterrijder, die daarbij voor 6800 euro schade opliep. Zoals veel mensen in zo’n situatie zou doen, meldde de vader de schade bij zijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP) bij Nationale-Nederlanden.

Die aansprakelijkheidsverzekering is juist bedoeld voor schade die je (of je kind) per ongeluk bij anderen veroorzaakt. Denk aan een omver gestoten vaas of een botsing met een gewone fiets. De vader verwachtte dan ook dat de schade aan de scooter op deze AVP verhaald zou worden.

Maar NN wees de claim af. Volgens de verzekeraar viel deze schade onder een standaard uitsluiting in de polisvoorwaarden: schade veroorzaakt met een motorrijtuig is niet gedekt op de AVP. Voor motorrijtuigen gelden aparte verzekeringsregels, zoals de verplichte WA-verzekering voor auto’s, bromfietsen en scooters.

Wanneer is een fatbike een motorvoertuig?

Centraal in deze zaak stond de vraag: was de fatbike nog een fiets, of juridisch gezien een motorvoertuig?

In de Wegenverkeerswet geldt als hoofdregel dat voertuigen die mechanisch worden voortbewogen, motorvoertuigen zijn. Daarop bestaat een belangrijke uitzondering: de ‘gewone’ elektrische fiets met trapondersteuning. Die wordt in de wet expliciet uitgezonderd, mits aan strikte voorwaarden wordt voldaan.

Die uitzondering geldt alleen voor:

een fiets voorzien van een elektrische hulpmotor waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en volledig stopt bij 25 km/uur, of eerder als de bestuurder stopt met trappen.

Uit onderzoek van het expertisebureau van de verzekeraar bleek dat de fatbike van de jongen was aangepast. De trapondersteuning stopte niet bij 25 km/uur, maar pas rond de 35 km/uur. Een door de vader ingeschakeld bureau bevestigde dat via het display een hogere maximale snelheid kon worden ingesteld.

Omdat de fiets dus harder kon dan 25 km/uur mét ondersteuning, voldeed deze niet meer aan de wettelijke definitie van een elektrische fiets met trapondersteuning. Daarmee kwalificeerde de fatbike volgens de geschillencommissie van Kifid als een motorvoertuig.

Argumenten van de vader: “Ik dacht dat het een gewone e-bike was

De vader probeerde via het financiële klachteninstituut Kifid alsnog vergoeding af te dwingen. Zijn belangrijkste argumenten waren:

  • Hij verkeerde bij aankoop in de veronderstelling dat het om een gewone e-bike ging.
  • De fatbike was niet als motorrijtuig geregistreerd en ook niet als zodanig verzekerd.
  • Indien de fatbike al bij aankoop opgevoerd was, was hem dat niet bekend.
  • Volgens het burgerlijk wetboek zijn kinderen jonger dan 14 jaar niet zelf aansprakelijk voor onrechtmatige daden; hij vond dat dit mee zou moeten wegen.

Deze redenering maakte echter geen verschil voor de uitkomst van de zaak. De geschillencommissie keek vooral naar de feitelijke situatie: wat kon de fatbike, hoe was die ingesteld en wat betekent dat volgens de wet en de verzekeringsvoorwaarden?

Oordeel van Kifid: geen dekking op AVP, vader is aansprakelijk

De commissie volgde de redenering van Nationale-Nederlanden. Omdat de fatbike harder dan 25 km/uur kon rijden met trapondersteuning, was het géén fiets met trapondersteuning in de zin van de wet en de polisvoorwaarden. Juridisch gezien was het daarmee een motorvoertuig.

En juist schade veroorzaakt met een motorvoertuig is uitgesloten op een standaard aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Normaal gesproken moet voor zo’n voertuig een aparte WA-verzekering worden afgesloten, vergelijkbaar met een bromfiets- of scooterverzekering.

Dat de zoon nog maar 12 jaar is en volgens de wet zelf niet aansprakelijk kan worden gehouden, helpt de vader niet. De commissie benadrukte dat de vader wél aansprakelijk is voor de schade die zijn minderjarige kind veroorzaakt. Hij zal de 6800 euro schade aan de scooterrijder dus uit eigen zak moeten betalen.

Wat betekent dit voor ouders van kinderen met een fatbike?

Deze zaak laat scherp zien welke risico’s ouders lopen als hun kind op een (mogelijk) opgevoerde fatbike rijdt:

  1. Opgevoerde fatbike = motorvoertuig
    Zodra de trapondersteuning niet meer bij 25 km/uur stopt, wordt de fatbike juridisch een motorvoertuig. De gewone AVP dekt dan geen schades meer.
  2. Geen registratie of kenteken betekent niet dat het géén motorvoertuig is
    Het feit dat de fatbike niet is geregistreerd als bromfiets of geen kenteken heeft, doet niets af aan de kwalificatie volgens de Wegenverkeerswet.
  3. Onwetendheid van de ouder is geen excuus
    Ook als een ouder zegt niet te weten dat de fiets opgevoerd is, of deze al zo gekocht heeft, blijft hij of zij verantwoordelijk voor het gebruikte vervoermiddel.
  4. Kind jonger dan 14 jaar? Ouders dragen de rekening
    Omdat jonge kinderen zelf niet aansprakelijk zijn, ligt de aansprakelijkheid bij de ouders. De financiële gevolgen kunnen fors zijn, zoals in dit geval met 6800 euro schade.

Tips: zo voorkom je financiële verrassingen

Voor ouders die hun kinderen veilig én verzekerd op weg willen sturen, zijn er een paar belangrijke aandachtspunten:

  • Controleer de specificaties van de fatbike
    Vraag bij aankoop expliciet naar de maximale snelheid en de instellingen van de trapondersteuning. Laat dit desnoods schriftelijk bevestigen.
  • Wees alert op ‘tuning’ en apps
    Sommige modellen zijn eenvoudig op te voeren via een app of het display. Spreek met je kind af dat er niet aan de instellingen wordt gesleuteld.
  • Informeer bij je verzekeraar
    Twijfel je of een fatbike onder de AVP valt of dat een aparte verzekering nodig is? Bel je verzekeraar en leg de specificaties van de fiets voor.
  • Overweeg een andere oplossing
    Zeker bij jonge kinderen kan een reguliere e-bike of gewone fiets, binnen de regels, veiliger én beter verzekerbaar zijn.

Snelheid kan duur uitpakken

Wat bedoeld was als een stoer en praktisch vervoermiddel voor een 12-jarige, eindigde voor deze vader in een hoge rekening. Door de opgevoerde instellingen werd de fatbike volgens de wet een motorvoertuig, waardoor de aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeerde.

De uitspraak van Kifid is een duidelijke waarschuwing: wie een fatbike koopt of laat opvoeren, moet zich niet alleen bewust zijn van de verkeersveiligheid, maar ook van de verzekeringsrisico’s. Een paar extra kilometers per uur kunnen uiteindelijk duizenden euro’s kosten.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.