WERVERSHOOF, 25 juni 2026 – Inwoners van Wervershoof reageren kritisch op het bericht dat het nieuw te bouwen zwembad in het dorp geen glijbaan of andere speelattributen krijgt. Het zwembad wordt volgens de plannen vooral ingericht voor doelgroepen, zoals zwemlessen, verenigingen en specifieke gebruikersgroepen.
Op sociale media zorgt dat voor stevige reacties. Verschillende inwoners noemen het ontbreken van recreatieve voorzieningen een gemiste kans. Daarbij wordt verwezen naar het voormalige zwembad De Zeehoek, waar recreatief zwemmen wel mogelijk was en waar onder meer een glijbaan aanwezig was.
Gemis van buitenzwembad
Ook het ontbreken van een buitenzwembad leidt tot teleurstelling. Volgens inwoners is juist op warme dagen behoefte aan een plek waar gezinnen en jongeren buiten kunnen zwemmen. De huidige hitte versterkt dat gevoel.
Een deel van de reacties richt zich op de vraag waarom bij de bouw van een nieuw zwembad niet breder is gekeken naar recreatief gebruik. Volgens critici dreigt het nieuwe zwembad daardoor vooral functioneel te worden, terwijl het oude zwembad ook een sociale en recreatieve functie had voor het dorp.
Hoop op aanpassing plan
In Wervershoof leeft de hoop dat de nieuwe coalitie het plan nog tegen het licht houdt. Inwoners willen dat alsnog wordt gekeken naar de mogelijkheid om een glijbaan of andere recreatieve elementen toe te voegen.
Of het ontwerp nog kan worden aangepast, is niet duidelijk. Wel blijkt uit de reacties dat het zwembadplan gevoelig ligt in het dorp.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.



















