MEDEMBLIK, 14 mei 2026 โ De kogel is door de kerk: Medemblik heeft een nieuwe coalitie. Hart voor Medemblik, VVD en GemeenteBelangen hebben een akkoord bereikt over de koers van de West-Friese gemeente. Opvallendste punt in de plannen is dat de eerder aangekondigde versobering van de verbouwing van het gemeentehuis definitief van de baan is.
Hoewel het terugdraaien van onderdelen van de renovatie een cruciaal speerpunt was voor Hart voor Medemblik tijdens de campagne, blijkt de praktijk weerbarstiger. Bronnen rondom de coalitieonderhandelingen melden dat het aanpassen van de huidige plannen simpelweg te complex is. Het stopzetten of wijzigen van de lopende verbouwing zou onder de streep meer geld en tijd kosten dan het afmaken van het oorspronkelijke ontwerp.
Kosten en vertraging doorslaggevend
De beslissing om de verbouwing van het gemeentehuis van Medemblik ongewijzigd voort te zetten, is ingegeven door zakelijke pragmatiek. Juridische claims van aannemers en de explosieve stijging van materiaalkosten bij uitstel zouden de gemeentekas zwaarder belasten dan de beoogde besparing. Hiermee kiest de nieuwe formatie voor stabiliteit in de uitvoering van lopende vastgoedprojecten.
Presentatie van het nieuwe college
Naast de inhoudelijke koers is ook de personele invulling van het college van burgemeester en wethouders bekend. De verdeling weerspiegelt de krachtsverhoudingen binnen de nieuwe coalitie:
- Presentatie van het nieuwe college
- Naast de inhoudelijke koers is ook de personele invulling van het college van burgemeester en wethouders bekend. De verdeling weerspiegelt de krachtsverhoudingen binnen de nieuwe coalitie:
- Hart voor Medemblik: De grootste partij levert twee wethouders. Mark Hoogewerf neemt namens de partij plaats in het college. Hij krijgt gezelschap van Ivo Mantel. Opvallend is dat Mantel van buiten de gemeentegrenzen komt; hij is woonachtig in Hoogkarspel en is momenteel actief voor JA21 in de Provinciale Staten van Noord-Holland.
- VVD: De liberalen schuiven Bas de Wit naar voren. De inwoner van Andijk brengt aanzienlijke politieke ervaring mee; ook hij combineert zijn nieuwe functie met een zetel in de Provinciale Staten van Noord-Holland voor de VVD.
- GemeenteBelangen: De partij kiest voor continuรฏteit. Gerben Gringhuis blijft aan als wethouder en behoudt daarmee zijn vertrouwde positie in het dagelijks bestuur van de gemeente.
Blik op de toekomst
Met het presenteren van dit team en de besluitvorming rondom de huisvesting, hoopt de coalitie een rustige periode in te luiden. De focus zal de komende tijd liggen op de verdere uitrol van het coalitieakkoord, waarbij de financiรซle houdbaarheid van de gemeente en de dienstverlening aan de inwoners centraal staan.
De installatie van de nieuwe wethouders vindt naar verwachting op korte termijn plaats tijdens een extra raadsvergadering in het gewraakte, maar binnenkort volledig vernieuwde, gemeentehuis in Wognum.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.














Dus hart van Nederland is geen steek beter dan de rest ook mensen voorliegen dus
Heb nu al spijt dat ik op hvm heb gestemd.
Kiezersbedrog.. Zij zouden wel even de verbouwing van het gemeentehuis terugdraaien. Kijken welke beloftes hvm nog meer gaat breken. Geen windmolens? Geen zonneweides? Of de beloofde politiebureau.. lang leve het populisme, we beloven gewoon vanalles waarvan we weten dat we het toch niet kunnen verwezenlijken en geven straks anderen de schuld.
Ik lach heel hard. Over 4 jaar, of misschien wel eerder weer verkiezingen en dan blijven er maar weinig zetels over van de 8 die ze nu hebben.
Waar kan ik het akkoord lezen. Jullie netzoals alle andere media leugenaars dienst van de linkse overheid.
Als je het ene in je programma zet denk ik dat je het goed hebt nagekeken wat de consequenties zijn?! Dus is het op zijn zachtst gezegd een hele rare switch van hvm. Wil je dan zo graag macht hebben en maken de kiezers niet zoveel uit. Was zeker ook een metafoor net als Jetten met zijn 10 steden.
Dan zal de belofte van lagere belastingen ook wel niet doorgaan
Dan maar get AZC sluiten, vandaag nog, en in die woningen jongeren laten wonen
Ik zeg, nieuwe verkiezingen, ze hebben door bedrog gewonnen
Pure volksverlakkerij als dit waar is.
Het is akelig stil vanuit de nieuwe coalitie, zouden ze de plannen alsnog gaan aanpassen en de peperdure renovatie van het gemeentehuis toch gaan schrappen? Volgens mij kun je met een miljoen euro meer dan genoeg verbeteren. Ik zit ook niet op een stoel van 5000 euro te werken. En de meeste ambtenaren werken vanuit huis.