Ik zie een industrie die niet opereert op basis van marktwerking, maar op basis van opportunisme in tijden van dood en verderf.

Bloed aan de pomp: De schaamteloze winstmachine van Shell en BP

Bookmark dit artikel

Ik kijk naar de beelden van verwoesting in het Midden-Oosten en vervolgens naar mijn scherm, waar de kwartaalcijfers van Shell en BP binnenrollen. Het contrast is niet alleen pijnlijk, het is ronduit misselijkmakend. Terwijl families daar alles verliezen en de wereldvrede aan een zijden draadje hangt, proosten de bestuurskamers in Londen en Den Haag op de “gunstige marktomstandigheden”. Laten we eerlijk zijn: die “omstandigheden” zijn gedrenkt in bloed.

Het is stuitend om te zien hoe deze fossiele mastodonten elke raketinslag vertalen naar een hogere marge. Ik zie een industrie die niet opereert op basis van marktwerking, maar op basis van opportunisme in tijden van dood en verderf. Het laat precies zien hoe deze bedrijven in de maatschappij staan: ze staan er niet รญn, ze staan er bovenop, terwijl ze de gewone burger de adem afsnijden met prijzen die werkelijk nergens meer op slaan.

De parasitaire aard van de fossiele reuzen

Ik vraag mij af hoe de topmannen van Shell en BP ’s nachts slapen. Het is een publiek geheim dat de olieprijs kunstmatig wordt opgejaagd door angst voor schaarste, maar de snelheid waarmee de prijzen aan de pomp stijgen vergeleken met de traagheid waarmee ze dalen, verraadt een diepgeworteld machtsmisbruik. Ik zie een sector die zijn macht over onze basisbehoeften โ€” mobiliteit en warmte โ€” gijzelt om de zakken van aandeelhouders te vullen. Het is een parasitaire vorm van kapitalisme die floreert bij instabiliteit.

Zij hebben de wereldwijde infrastructuur in een wurggreep. Wij hebben geen keus, wij moeten tanken om naar ons werk te gaan, en zij weten dat. Die machtspositie gebruiken ze niet om de transitie te versnellen of de consument te ontzien, maar om de laatste druppel winst uit een brandende wereld te persen.

De VVD als schildknaap van het grootkapitaal

Mijn woede richt zich echter niet alleen op de oliebedrijven. De politieke onwil in Den Haag is minstens zo stuitend. Ik zie de VVD, de partij die de mond vol heeft van “hardwerkende Nederlanders”, maar ondertussen weigert om ook maar een vinger uit te steken naar de mensen die de brandstofprijs niet meer kunnen betalen. Het is een bewuste keuze om de extreme winsten van Shell en BP niet af te romen.

Wanneer er gevraagd wordt om een solidariteitsheffing of een verlaging van de accijnzen, verschuilt de VVD zich achter technocratische smoesjes en het heilige “vestigingsklimaat”. Ik vind het een gotspe. Wat is dat vestigingsklimaat waard als de eigen bevolking wordt uitgeknepen door bedrijven die profiteren van oorlog? De weigering om deze overwinsten aan te pakken is een middelvinger naar iedereen die de eindjes aan elkaar moet knopen.

Een systeem zonder geweten

Ik trek de conclusie dat we hier te maken hebben met een moreel failliet systeem. De innige band tussen de fossiele lobby en de liberale politiek zorgt ervoor dat de gewone man de rekening betaalt voor een oorlog waar hij part noch deel aan heeft, terwijl de veroorzakers van de CO2-crisis hun fortuin zien verdubbelen.

Het is tijd dat we stoppen met deze bedrijven te behandelen als normale commerciรซle entiteiten. Ze gedragen zich als oorlogsprofiteurs. Zolang de VVD de hand boven het hoofd van deze multinationals houdt en weigert de brandstofprijs met een ferme ingreep te verlagen, zijn zij medeplichtig aan deze legale diefstal. Ik eis een overheid die de moed heeft om de macht van het kapitaal te breken ten gunste van de menselijkheid. Maar zolang de VVD aan het roer staat, blijft dat helaas een bittere droom. De pomp blijft een instrument van uitbuiting, gevoed door conflict en beschermd door politieke onwil.

Henk Prins

Ik schrijf mijn column op persoonlijke titel

Meer van mij op hbpmedia.nl


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

2 Reacties

  1. Henk
    Het is goed dat je het gebeuren op deze wijze verwoord. De realiteit is wel wat ingewikkelder. Toch is de signalering prima. Had Karel Marx dan toch gelijk voor wat betreft de accumulatie van vermogen.
    Als je het laatste rapport van het CPB erbij neemt begrijp ik nu mede door jouw stelling waardoor de enkele procenten rijksten der aarde in deze dramatische situatie steeds rijker worden.
    IK hoop wel dat de pensioenfondsen “voor de gewone man” ook profiteren. Een troost. Maar wel
    een schrale.

  2. De politiek is de grootste graaier met hun torenhoge accijnzen en btw. Haal die weg en de benzine is een euro goedkoper, maar dat willen ze niet omdat iedereen in een stekkerdoos moet gaan rijden.

Reageer op dit artikel

redactie
redactiehttps://westfrieslandpraat.nl
De redactie is te bereiken via redactie@westfrieslandpraat.nl of via onze sociale media kanalen.

DISCUSSIES

UW LOGO HIER

GEREALATEERDE ARTIKELEN

UW LOGO HIER

UW LOGO HIER

Nieuwe artikelen

Kabinet zet in op grote kerncentrales รฉn innovatieve SMR-technologie

Met twintig miljoen euro aan overheidssteun moeten deze ontwerpen sneller doorgroeien naar commerciรซle toepassingen. Samen met provincies worden geschikte locaties in kaart gebracht om snel in te spelen op de regionale energievraagstukken.

Snel & Gezond: Oosterse Garnalen met Noedels

Een snel, smaakvol en betaalbaar wokgerecht met sappige garnalen, knapperige groenten en zachte noedels. Dit heerlijke Oosterse gerecht staat binnen twintig minuten op tafel voor een doordeweekse avond!

FBK Games Hengelo 2026: Visser wint, Klaver derde op 400 meter

Nederlandse atleten pakten meerdere zeges tijdens de tropische FBK Games in Hengelo. Nadine Visser won opnieuw, Lieke Klaver werd derde op 400 meter.

Spuitvrije zone moet nieuwbouw Laloe in Venhuizen mogelijk maken

De gemeenteraad van Drechterland beslist donderdag over een spuitvrije zone bij Laloe, waardoor 280 woningen in Venhuizen mogelijk worden en gezondheid beter wordt beschermd volgens Progressief Drechterland.

Booteigenaren Hoorn boos over forse verhoging liggeld

Booteigenaren in Hoorn zijn boos over een verhoging van het liggeld met 180 procent en bereiden een collectief bezwaar voor.

Hoorn Centraal wil meer grip op leefbaarheid rond Gildenweg

Hoorn Centraal wil structureel overleg en jaarlijkse rapportages over overlast rond de Gildenweg in Hoorn.

Kabinet werkt aan structureel goedkoper openbaar vervoer

Kabinet wil ov betaalbaarder maken na advies over financiering, daluren, regie en betere bereikbaarheid.

Hittegolf breidt zich uit: later deze week 35 tot 37 graden

Nederland krijgt te maken met oplopende hitte. Later deze week kan het regionaal 35 tot 37 graden worden.

JUSTITIE NIEUWS

Dodelijk ongeval N307 Hoogkarspel: politie zoekt getuigen

Motorrijder overleden na ongeval op de N307 bij Hoogkarspel. Politie zoekt getuigen en dashcambeelden.

Zwaargewonde na steekpartij in Andijk

Een persoon is vrijdagavond zwaargewond geraakt bij een mogelijke steekpartij aan de Gerrit de Vriesweg in Andijk en met spoed direct overgebracht.

Beroving bij verkoopafspraak in Hoorn: politie zoekt getuigen

De politie zoekt getuigen van een beroving in Hoorn, waarbij een slachtoffer tijdens een online verkoopafspraak werd bedreigd. Niemand raakte daarbij gewond.

UW LOGO HIER

POPULAIRE CATEGORIEร‹N