HOORN, 25 juni 2026 – De gemeente Hoorn hijst op woensdag 1 juli voor het eerst de Keti Koti-vlag bij het stadhuis. Dat gebeurt tussen 08.30 en 09.00 uur. De vlagceremonie staat in het teken van de herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij.
De gemeente nodigt raadsleden en inwoners uit om bij het hijsen van de vlag aanwezig te zijn. Op dinsdag 30 juni wordt de vlag halfstok gehangen, als teken van herdenking.
Reactie na vragen van SP Hoorn
De vlagceremonie volgt op artikel 36-vragen van de fractie van SP Hoorn over het hijsen van de Keti Koti-vlag. Met een brief laat de gemeente weten dat Hoorn dit jaar voor het eerst officieel aandacht geeft aan Keti Koti met het hijsen van de vlag bij het stadhuis.
Keti Koti betekent โgebroken ketenenโ. De dag staat stil bij de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in Suriname en het Caribisch gebied. Het is een dag van herdenken, reflectie en het vieren van vrijheid en verbondenheid.
Herdenking en viering in binnenstad
Voorafgaand aan de vlagceremonie vindt op zaterdag 27 juni al een Keti Koti-herdenking en viering plaats in de binnenstad van Hoorn. Inwoners zijn uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.
Het programma van de herdenking en viering is te vinden via de organisatie Keti Koti Hoorn. De activiteiten staan in het teken van bewustwording, ontmoeting en de betekenis van vrijheid in het heden.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.













