Een zorgprofessional draagt een alarmknop op haar uniform tijdens haar werk in een zorginstelling.

WESTFRIESLAND, 11 november 2025 – Bijna een kwart van de zorginstellingen beschikt niet over een goed werkend alarmeringssysteem. Dat blijkt uit een flitspeiling van beroepsorganisatie NU’91, waaraan bijna 1200 zorgprofessionals deelnamen. Zelfs op werkplekken waar zo’n systeem wél aanwezig is, functioneert het vaak niet naar behoren.

Volgens NU’91-voorzitter Femke Merel van Kooten is dit een ernstige situatie:

Veilig kunnen werken is een basisvoorwaarde. Als het op zulke essentiële zaken als een alarmeringssysteem al misgaat bij werkgevers, dan lijkt het einde zoek.

Onveilige situaties in de zorg

De peiling volgde op een incident in een Brabantse ggz-instelling, waar een verpleegkundige zwaar werd mishandeld terwijl het noodalarm niet werkte. NU’91 besloot te onderzoeken hoe het is gesteld met de betrouwbaarheid van alarmeringssystemen binnen de zorgsector.

Uit de resultaten blijkt dat bij bijna een kwart van de zorginstellingen geen enkel alarmsysteem wordt gebruikt. Van deze groep geeft driekwart van de zorgprofessionals aan dat ze wél graag een dergelijk systeem zouden willen.

Een deelnemer aan de peiling beschrijft een gevaarlijke situatie:

Op mijn werkplek was geen alarmknop. Toen een cliënt agressief werd, kon ik alleen schreeuwen in de hoop dat iemand me hoorde. Overdag was je veiligheid blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Falende techniek en slechte dekking

Zelfs waar alarmeringssystemen wel aanwezig zijn, blijken ze vaak onbetrouwbaar. Meer dan een derde van de ondervraagden meldt dat het systeem regelmatig niet werkt, en bijna de helft van deze groep zegt dat dit structureel voorkomt.

Veelgenoemde problemen zijn:

  • Slechte dekking of storingen in het netwerk
  • Verouderde apparatuur
  • Alarmmeldingen die niet bij de juiste persoon of afdeling terechtkomen
  • Technische storingen bij providers

Een zorgprofessional vertelt:

Collega’s krijgen een paniekalarm door, maar weten niet waar je bent. Ze moeten de hele afdeling afzoeken.

Maar liefst 72 respondenten gaven aan dat hun alarmeringssysteem het liet afweten tijdens een incident. Bij 70 anderen gebeurde dit zelfs meerdere keren.

Ernstige gevolgen voor zorgmedewerkers

De gevolgen van falende systemen kunnen groot zijn. NU’91 verzamelde meerdere schrijnende voorbeelden:

  • “Toegesnelde hulp kwam in de verkeerde ruimte; een collega is in elkaar geslagen.”
  • “Bij brand kwam hulp pas veel te laat, waardoor levensgevaar ontstond.”
  • “Na een incident bleef ik achter met angst en spanning — dat laat je niet meer los.”

Volgens de beroepsorganisatie heeft dit geleid tot fysiek letsel en PTSS-klachten bij verschillende medewerkers.

Veiligheidsprotocol en cao-afspraken

NU’91 strijdt al langer voor meer veiligheid in de zorgsector. Dankzij de inzet van de organisatie zijn er inmiddels in meerdere cao’s veiligheidsprotocollen vastgelegd, waaronder een aanpassing van personeelsbadges: zorgverleners hoeven hun volledige naam niet langer zichtbaar te dragen.

Toch is er volgens Van Kooten nog veel werk te doen, vooral in de geestelijke gezondheidszorg (ggz):

Zorgprofessionals in de ggz krijgen vaak te maken met agressie. Juist daar is het cruciaal om extra in te zetten op veiligheidsmaatregelen.”

NU’91: “Niet bezuinigen op veiligheid”

De organisatie roept werkgevers en beleidsmakers op om serieus te investeren in goed werkende alarmeringssystemen:

Veiligheid mag geen luxe zijn. Goed functionerende noodsystemen redden soms letterlijk levens. Bezuinig hier niet op.

Met de resultaten van deze peiling hoopt NU’91 druk te zetten op instellingen en de overheid om de veiligheid van zorgprofessionals eindelijk structureel te verbeteren.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.