Fietsers bij de oversteek Opperdoezerpad-Markerwaardweg (N240) in Medemblik – hoogteverschil en zichtbaarheid maken verbetering noodzakelijk.

MEDEMBLIK, 12 november 2025 – Afgelopen 22 november 2024 stelde Rick Mensink (Hart voor Medemblik) schriftelijke vragen aan het college van de gemeente Medemblik over de oversteekplaats van het Opperdoezerpad ter hoogte van de Markerwaardweg (N240). De aanleiding is de zorg over de veiligheid van fietsers en voetgangers op deze locatie, die al langer onderwerp is van onderzoek en debat.

Veiligheid oversteek Opperdoezerpad

De gemeente geeft in haar antwoord aan dat er de afgelopen periode intensief contact is geweest met Provincie Noord‑Holland over maatregelen om de gebruikers van het Opperdoezerpad bij de oversteek van de N240 beter te beschermen. Concreet is gekozen voor het creëren van een vlakkere opstelplek, zodat oversteken vanuit stilstand beter mogelijk is en de zichtbaarheid van fietsers verbetert. De planning is dat de werkzaamheden gereed zijn halverwege 2026, of zo veel eerder als mogelijk.

Eerdere onderzoeken en stand van zaken

Uit een telling en analyse van de oversteek (uitgevoerd door het ingenieursbureau Witteveen+Bos in opdracht van de provincie) blijkt dat in maart 2024 gedurende 15 dagen de oversteekbewegingen werden geteld en geanalyseerd. Hierbij werd vastgesteld dat fietsers en voetgangers vooral in de middag druk gebruik maakten van de oversteek en dat in de spits een langere wachttijd optrad — in één steekproef had circa 23 % van de overstekers een wachttijd van 8 seconden of meer.
In genoemde tellingen werd onder meer geconstateerd dat het hoogteverschil tussen fietspad en weg ­– waardoor gebruikers in een nadelige positie komen – een risicofactor vormt.
Ook meldde het lokale media-platform “Westfriesland Praat” dat in de periode 2019-2024 vier ongevallen zijn geregistreerd op deze oversteek, waarvan drie fietsers en één brommerrijder – wat de druk op een structurele verbetering onderschrijft.

Tevens was er in november 2024 een inloopbijeenkomst georganiseerd door de provincie over de herinrichting van de N239/N240 en het Opperdoezerpad, waarin de plannen en mogelijke maatregelen – zoals de aanleg van een parallelweg, ovonde en betere fietsoversteek – werden gepresenteerd.

Lees ook: Oversteek N240, vier ongevallen in vier jaar tijd

Waarom nu actie en wat wordt aangepakt?

De oversteek is al langere tijd onderwerp van zorg: fietsers stappen vaak op de Markerwaardweg (N240) vanuit een verhoging of dat niveauverschil, waardoor het zicht op aankomend autoverkeer bemoeilijkt is. De snelheid van het autoverkeer op dit wegsegment (80 km/u) en de beperkte ruimte om direct tot stilstand te komen na de oversteek zijn relevante risicofactoren.
Met de gekozen maatregel – een vlakke opstelplek – wordt beoogd die risico’s substantieel te verlagen. De gemeente en provincie zeggen zich te richten op een zo vroeg mogelijke uitvoering, maar realiseren dat de planning circa halverwege 2026 ligt.

Lees ook: Afsluiten oversteek Opperdoes-Medemblik veiligste optie

Reacties en vervolg

Hart voor Medemblik spreekt waardering uit voor de genomen stap, maar dringt aan op versnelling van de planning en tussentijdse maatregelen — bijvoorbeeld tijdelijke verlichting, snellere markering of snelheidsbeperking ter plaatse — om de veiligheid vóór de definitieve uitvoering te verhogen. Bovendien vraagt raadslid Mensink om duidelijke communicatie richting inwoners van Opperdoes en Medemblik over de werkplanning en eventuele verkeersmaatregelen tijdens de uitvoering.

De provincie geeft aan dat vergunningen, kostenramingen en technische uitvoeringsplannen momenteel in voorbereiding zijn en dat de inwoners betrokken zullen worden via inspraakmomenten. Bij vertragingen wordt gevraagd dat de gemeente Medemblik waakt voor vervolg-incidenten en alternatieve routes of tijdelijke constructies onderzoekt.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.