HOORN, 22 december 2025 – De fractie Hoorn Centraal heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de tijdelijke fietsenstalling bij Station Hoorn Kersenboogerd. Volgens de fractie neemt deze voorziening inmiddels al ruim een jaar ongeveer 22 reguliere parkeerplaatsen in beslag, wat zorgt voor structurele parkeerdruk voor zowel omwonenden als reizigers.
Hoorn Centraal wil weten of het college zich bewust is van de langdurige impact van deze tijdelijke oplossing. Daarbij vraagt de fractie expliciet of het college deze situatie, gezien de duur en de gevolgen, nog steeds passend acht en welke afwegingen hieraan ten grondslag liggen. Volgens de partij was de maatregel bedoeld als tijdelijke voorziening, maar is deze in de praktijk feitelijk semi-permanent geworden.
Fietsenstalling staat leeg
Een belangrijk punt in de vragen betreft de ruimte onder de perrons. Daar bevonden zich voorheen fietslockers, maar deze locatie staat momenteel leeg in afwachting van een definitieve inrichting. Hoorn Centraal vraagt het college of het bereid is te onderzoeken of deze ruimte tijdelijk kan worden benut voor fietsparkeren of andere voorzieningen. Daarmee zou het beslag op parkeerplaatsen in de openbare ruimte kunnen worden verminderd.
Daarnaast vraagt de fractie aandacht voor schade aan het groen in en rondom het stationsgebied. Zo is er volgens Hoorn Centraal een boom verdwenen en bestaat de vrees dat andere bomen schade hebben opgelopen door de werkzaamheden. De partij wil weten of er een groen- of bomeninventarisatie is opgesteld en of daarin concrete plannen voor herstel en herplant zijn opgenomen.
Hoorn Centraal noemt toegankelijkheid zorgelijk
Ook de toegankelijkheid rond het station baart zorgen. Hoorn Centraal stelt dat slechtzienden en mensen die gebruikmaken van een rollator, scootmobiel of rolstoel te maken hebben met obstakels in looproutes. Daarbij wordt onder meer gewezen op uitstekende trekhaken van voertuigen die met de achterzijde richting het perron zijn geparkeerd. De fractie vraagt het college hoe deze situatie zich verhoudt tot de gemeentelijke toegankelijkheidsnormen en het VN-verdrag Handicap, zeker nu de tijdelijke inrichting al geruime tijd voortduurt.
Verder wil Hoorn Centraal weten hoe omwonenden en reizigers worden geïnformeerd over de tijdelijke inrichting, de verwachte duur en de gevolgen voor parkeren, groen en toegankelijkheid. Volgens de fractie is communicatie via uitsluitend digitale middelen, zoals een bouwapp van NS of ProRail, mogelijk onvoldoende voor alle doelgroepen.
Tot slot roept Hoorn Centraal het college op om een actievere regierol te nemen richting ProRail en NS. Gezien het langdurige karakter van de tijdelijke situatie en de zichtbare gevolgen voor de leefomgeving, vraagt de fractie om op korte termijn verbeteringen in het stationsgebied door te voeren. De beantwoording van de vragen wordt door de fractie met belangstelling afgewacht.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.








