Stichting Toeristisch Platform Medemblik maakt vliegende doorstart

Foto: MarketingMedemblik. Het beoogde bestuur van Stichting Toeristisch Platform Medemblik en leden van de Ondernemers Federatie Medemblik. Vlnr: Gerda Kaarsemaker (OFM), Lars Rustenburg (STPM), Jeroen Slagter (STPM), Mike Smit (STPM) en Frits Meester (OFM). Niet op de foto: Björn Kirchhof (STPM).

MEDEMBLIK – De OFM maakt af wat het voormalig bestuur van Stichting Toeristische Platform Medemblik voor Gemeente Medemblik tot dusver opbouwde. Tijdens de raadsvergadering over de Voorjaarsnota werd duidelijk dat de stichting een solide financiële basis wordt geboden voor een toekomstbestendige doorstart. Het nieuwe bestuur van STPM staat te popelen om aan de slag te gaan met het uitvoeringsplan.

Om de marketing van gemeente Medemblik te versterken, is de toeristische marketing in 2024 verzelfstandigd en ondergebracht in Stichting Toeristisch Platform Medemblik (STPM). Dit op nadrukkelijke wens van (toeristische) ondernemers, gemeente en culturele instellingen. Begin 2025 raakte de verzelfstandiging in een impasse en gaf het toenmalig bestuur van STPM de opdracht terug. Frits Meester en Gerda Kaarsemaker van Ondernemers Federatie Medemblik, kwamen met een plan van aanpak om het proces, vlot te trekken. “Het is fijn dat de raad het belang van de toeristische marketing voor Medemblik op haar waarde weet in te schatten en zich zo duidelijk met een amendement voor ons plan heeft uitgesproken”, vertelt Meester, voorzitter van de OFM. “Aan de basis van ons plan staat een stevige en benodigde private financiering middels een partnershipprogramma waarvoor ook draagvlak is gevonden. De toeristische ondernemers van Medemblik laten hiermee zien zelf verantwoordelijkheid te nemen. Dit vormt een goede basis en zet STPM in haar kracht.”

Samenwerking

Het amendement werd geïnitieerd door Sjors Heestermans (VVD) en Luiten Plekker (GemeenteBelangen). “Met ruim een half miljoen toeristen per jaar is Medemblik al een trekpleister van formaat”, stelt Heestermans. “Dat ondernemers zélf het initiatief nemen om de toeristische marketing toekomstbestendig te organiseren, verdient onze steun. Door deze verzelfstandiging zetten we in op professionaliteit, samenwerking en economisch rendement.

Kwartiermaker

Om de toeristische marketing te verzelfstandigen, is ook een publieke injectie nodig. STPM ziet dit bij voorkeur georganiseerd worden via Stichting Ondernemersfonds Medemblik (SOM). “Nu er perspectief is op een afdoende structurele bijdrage vanuit Gemeente Medemblik, staat niks meer in de weg om de mouwen op te stropen en lekker hiermee aan de slag te gaan. Een op toeristisch vlak gespecialiseerde kwartiermaker kan nu, samen met het nieuwe bestuur van STPM en Gemeente Medemblik, de laatste stappen van het verzelfstandigingsproces maken”, aldus Meester. “Het is zaak om nu goed door te pakken.”

Authenticiteit

Beoogd voorzitter Jeroen Slagter van STPM heeft er zin in. “Achter de schermen hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan het uitvoeringsplan. STPM heeft opgaven op het gebied van promotie in de regio, gastvrijheid, het bevorderen van de samenwerking en het vertegenwoordigen van de sector. Er zijn al ideeën over hoe we de uitvoering willen organiseren. De aankomende maanden gaan we met de gemeente in gesprek om dit handen en voeten te geven. Medemblik is met haar verbinding tussen land en water, historie en veelzijdigheid een ideale uitvalsbasis voor een dagje weg of een langer verblijf. Onze toeristische marketing is geworteld in de unieke identiteit van Medemblik, waarbij we onze authenticiteit met trots uitdragen.

Hoger niveau

Het nieuwe STPM-bestuur koestert de basis die de afgelopen jaren op gebied van samenwerking en bezoekersmarketing is gelegd. Slagter: “We hebben de ambitie om de kwaliteit ervan, samen met Gemeente Medemblik en de andere Westfriese gemeenten, in de aankomende jaren naar een hoger niveau te tillen.”


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.