Raadsvragen Hart voor Medemblik over GVVP en verkeersveiligheid

MEDEMBLIK, 8 december 2025 – In aanloop naar de verdere uitwerking van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) heeft de fractie Hart voor Medemblik scherpe raadsvragen ingediend. Tijdens de themabijeenkomst van 24 november kregen raadsleden de mogelijkheid om input te leveren, maar volgens raadslid Rick Mensink wegen enkele onderwerpen te zwaar om uitsluitend via reguliere input te behandelen. Daarom zijn de vragen formeel voorgelegd aan het college. De raadsvragen richten zich op drie thema’s: de uitvoering van de motie Snelheidsregime Tuinstraat, de gevolgen van zwaardere elektrische OV-bussen voor wegen en omwonenden, en de noodzaak van betere straatverlichting op verkeerskundige “hotspots”.

Stand van zaken: motie Snelheidsregime Tuinstraat

De Tuinstraat in Hauwert is al jarenlang onderwerp van discussie. De gemeenteraad nam op 19 december 2024 de motie Snelheidsregime Tuinstraat aan, met als doel de verkeersveiligheid op de weg structureel te verbeteren. Een jaar later wil Hart voor Medemblik weten wat de stand van zaken is.

De fractie vraagt expliciet:

  • wat de actuele status van de motie is;
  • welke stappen sinds december 2024 zijn gezet;
  • welke onderdelen nog moeten worden uitgevoerd;
  • en waarom uitvoering vertraging heeft opgelopen.

De vragen suggereren dat bewoners nog altijd geen concrete verbeteringen ervaren en dat de uitvoering achterloopt op de verwachtingen van de raad.

Lees ook: Voorkeursrecht grond camping voor woningbouw Hauwert

Zwaardere elektrische bussen zorgen voor trillingen en overlast

Een opvallend thema in de raadsvragen is de impact van elektrische OV-bussen. Door de overstap naar zwaardere voertuigen stijgt het gewicht van circa 9 naar 15 ton. Dat verschil is groot genoeg om merkbare trillingen te veroorzaken bij woningen langs wegen met een minder egaal wegdek.

Lees ook: Inwoners Opperdoes zijn racende trekkers zat en willen nu oplossing

In diverse nieuwsprogramma’s werd recent aandacht besteed aan deze problematiek, en ook in Medemblik leeft de zorg dat verzwaarde verkeersdruk gevolgen heeft voor omwonenden. Mensink vraagt het college of hiermee rekening kan worden gehouden bij het GVVP en of wegen met verslechterde asfaltkwaliteit versneld kunnen worden opgeknapt of opnieuw bestraat. Het signaal is duidelijk: de fractie wil voorkomen dat bewoners schade of hinder ondervinden door een verduurzamingsslag die eigenlijk een positieve ontwikkeling zou moeten zijn.

Lees ook: Tuinstraat in Hauwert/Zwaagdijk 50km/u is mogelijk maar goedkoop zal het niet zijn.

Verlichting op hotspots schiet tekort

Goede verlichting is cruciaal voor sociale veiligheid én verkeersveiligheid. Toch blijken in Medemblik meerdere belangrijke routes onvoldoende verlicht. Hart voor Medemblik noemt twee concrete voorbeelden:

1. Het Medemblikkerpad bij de Markerwaardweg
Met de komst van het AZC in de buurt is goede verlichting essentieel voor zowel fietsers als voetgangers. Volgens de fractie is het pad momenteel onvoldoende verlicht.

2. De Medemblikkerweg en noodbrug
Omdat de weg voor langere tijd is afgesloten voor regulier verkeer, rijden veel schoolgaande fietsers via een noodbrug. De brug zelf lijkt goed verlicht, maar de wegen eromheen niet. Dit kan in met name de wintermaanden tot gevaarlijke situaties leiden. Mensink vraagt het college dringend of deze plekken op korte termijn beter kunnen worden verlicht en of de gemeente deze routes als prioriteit wil aanmerken in het kader van het GVVP.

Belang van een zorgvuldig GVVP-proces

De raadsvragen laten zien dat de fractie grote waarde hecht aan een GVVP dat niet alleen beleidsmatig klopt, maar vooral praktisch toepasbaar en veilig is. Of het nu gaat om snelheidshandhaving in dorpskernen, zwaardere belasting van wegen door elektrische bussen of verlichting op drukke fietsroutes: het plan moet volgens Hart voor Medemblik aansluiten bij de dagelijkse werkelijkheid van inwoners.

Het college heeft dertig dagen de tijd om de vragen te beantwoorden. De beantwoording zal belangrijk zijn voor de verdere koersbepaling van het GVVP en de prioriteiten die daarin worden opgenomen.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.