HOORN, 23 juni 2026 – Op woensdagmiddag 17 juni heeft er op het Julianaplein in Hoorn een incident plaatsgevonden waarbij asbest is vrijgekomen. Het schadelijke materiaal kwam aan de oppervlakte tijdens graafwerkzaamheden die werden uitgevoerd door waterleidingbedrijf PWN in de Van Beijerenstraat en op het Julianaplein.
Dagenlange schoonmaakoperatie
Na de ontdekking van de asbestdeeltjes is de locatie direct veiliggesteld. Een gespecialiseerd saneringsbedrijf is vervolgens ingeschakeld en tot en met maandag bezig geweest om al het asbest grondig op te ruimen. Gedurende deze dagen was de straat volledig afgesloten voor al het verkeer. Omwonenden zagen reinigingsexperts in witte, beschermende pakken rondlopen om de wijk weer veilig te maken.
Strafrechtelijk onderzoek gestart
De politie heeft vandaag naar buiten gebracht dat er een strafrechtelijk onderzoek is ingesteld naar aanleiding van de asbestvrijgave. Er wordt een uitgebreid buurtonderzoek uitgevoerd in de omliggende straten. Het doel hiervan is om precies te achterhalen wat er zich tijdens de graafwerkzaamheden heeft afgespeeld en wie er bij het incident betrokken zijn geweest.
Getuigenoproep
In het kader van het lopende onderzoek is de politie op zoek naar mensen die meer weten over de gebeurtenissen. Aan getuigen die woensdagmiddag bijzonderheden hebben waargenomen rondom de werkzaamheden op het Julianaplein of de Van Beijerenstraat, wordt met klem gevraagd om zich te melden. Hun informatie kan cruciaal zijn voor de verdere afwikkeling van deze zaak.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.














Nu Melden? Vele werd de toegang tot hun woning ontnomen en ze waren moeilijk….
PWN doet graafwerk vermoedelijk aan uitbestede en de gevonden resten moeten oorsprong uitwijzen of is er afval ooit gedumpt?
Ik weet dat ’t schadelijk is maar de Nederlandse Overheid is erg matig.
Belgen hebben website hoe je Asbest kunt herkennen en welke golfplaten Asbest of juist Asbest vrij zijn te zien is… hier is niets geregeld…