ENKHUIZEN, 20 november 2025 – Op 25 november staat een belangrijk besluit op de agenda van de gemeenteraad van Enkhuizen. De raad buigt zich dan over de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 2026, een voorstel dat zowel voor inwoners als ondernemers grote gevolgen kan hebben. Met deze nieuwe verordening wordt een belangrijke stap gezet richting de versnelling van betaald parkeren in de binnenstad van Enkhuizen, zoals eerder door de gemeenteraad gevraagd werd via de motie van 2 juli 2024
Waarom deze nieuwe parkeerbelastingverordening?
Het voorstel sluit aan op het bredere Parkeer- en Verkeersontwikkelplan waarmee de gemeente de parkeerdruk in de binnenstad wil verminderen, de veiligheid wil verbeteren en de leefbaarheid wil vergroten. De parkeerdruk in Enkhuizen is al jaren hoog, vooral in het historische centrum waar de ruimte beperkt is. Door schaarste aan parkeervakken ontstaan onoverzichtelijke en ongewenste situaties, zowel voor inwoners als voor bezoekers. Betaald parkeren moet deze druk beheersbaar maken — en de nieuwe verordening is daarvoor een noodzakelijke voorwaarde.
De belangrijkste reden voor de nieuwe verordening is de wens van zowel college als gemeenteraad om de bestaande leges voor parkeervergunningen om te zetten naar een parkeerbelasting. Leges zijn gebonden aan strikte kostendekkendheid, terwijl parkeerbelasting meer flexibiliteit biedt om financieel te sturen op het gebruik van vergunningen en parkeerzones.
Met de nieuwe verordening wordt het mogelijk om:
- parkeervergunningen via parkeerbelasting te innen;
- de inkomsten gerichter te gebruiken, bijvoorbeeld voor parkeerbeheer en verkeersmaatregelen;
- de basis te leggen voor de invoering van betaald parkeren in de binnenstad in 2026;
- voorbereid te zijn op toekomstige tariefbesluiten in december 2025, wanneer de gemeenteraad besluit over definitieve parkeertarieven.
Het vaststellen van deze verordening is dus een cruciale bouwsteen in de bredere parkeerstrategie van de gemeente Enkhuizen
Wat verandert er voor vergunninghouders?
Met de invoering van de parkeerbelasting worden de huidige parkeervergunningen automatisch omgezet naar deze nieuwe belastingvorm. Dat betekent dat de tarieven niet langer via de legesverordening worden vastgesteld, maar via de parkeerbelastingverordening.
De tarieven zullen gelden voor vergunningen die ingaan op 1 februari 2026. De communicatie naar inwoners en bedrijven volgt na vaststelling van het voorstel. Vergunninghouders worden bovendien geïnformeerd over de overgang naar Coöperatie ParkeerService, die de digitalisering van vergunningen en de administratieve afhandeling gaat ondersteunen.
Lees ook: Inwoners Enkhuizen krijgen maar beperkt aantal parkeervergunningen per huishouden
Voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart geldt dat zij, naast het gebruik van een parkeerapp, ook telefonisch kunnen inbellen om hun parkeeractie te registreren. Dit gebeurt eveneens via ParkeerService.
Tariefontwikkeling en alternatieven
De raad kan de voorgestelde parkeertarieven volgen, maar ook besluiten tot een afwijkende tariefstelling. De voorgestelde tarieven voor 2026 zijn een lichte stijging ten opzichte van 2025. Volgens het college is dit nodig om de kosten te dekken en het parkeerbeheer efficiënt te organiseren.
Een hogere stijging zou echter nadelige gevolgen kunnen hebben: het kan inwoners en bedrijven ontmoedigen om een vergunning aan te vragen, wat op termijn de parkeerdruk kan vergroten omdat alternatieve (onvergunde) parkeeroplossingen worden gezocht. Een lagere stijging kan daarentegen leiden tot minder inkomsten voor beheer, toezicht en onderhoud.
Het voorstel maakt duidelijk dat de parkeertarieven voor bezoekers (betaald parkeren per uur) later aan de verordening zullen worden toegevoegd — pas nadat de gemeenteraad in december 2025 besluit over het definitieve invoeren van betaald parkeren in de binnenstad. Daarvoor komt begin 2026 een aparte wijziging van de verordening
Financiële impact voor de gemeente
De gemeente verwacht met de nieuwe tarieven ongeveer €160.000 aan inkomsten te genereren. Dat is vergelijkbaar met de inkomsten van het voorgaande jaar, hoewel wordt ingeschat dat het aantal uitgegeven vergunningen iets zal dalen door de tariefstijging. De inkomsten blijven daarom ongeveer gelijk ten opzichte van 2026.
Deze opbrengsten zijn noodzakelijk om toezicht, handhaving, vergunningbeheer en toekomstige aanpassingen aan parkeerzones te bekostigen. De inkomsten vormen bovendien de financiële basis voor het latere invoeren van betaald parkeren — een maatregel die de parkeerdruk moet verlichten en verkeersveiligheid moet verbeteren.
Besluitvorming op 25 november
Tijdens de raadsvergadering van 25 november beslist de gemeenteraad of de Verordening parkeerbelastingen Enkhuizen 2026 wordt vastgesteld. Bij een positief besluit kunnen:
- parkeervergunningen per 1 februari 2026 worden omgezet naar parkeerbelasting;
- de gemeente voorbereid worden op betaald parkeren in de binnenstad;
- de parkeeradministratie worden gedigitaliseerd via ParkeerService;
- toekomstige tariefbesluiten efficiënt aan de verordening worden toegevoegd.
Een tegenstem zou betekenen dat de invoering van betaald parkeren wordt vertraagd en dat de wens van de gemeenteraad uit de motie van juli 2024 niet wordt uitgevoerd.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.















