OPMEER – Het college van Opmeer vindt het belangrijk dat het recht om een klacht in te dienen laagdrempelig is, serieus opgepakt wordt en dat hier in een verslag verantwoording over wordt gegeven. Iedereen heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. Dit is geregeld in art. 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb). Hieruit blijkt dat het gaat om gedragingen, zoals het niet of laat reageren of iemand niet goed behandelen.
Integriteitsschendingen
In haar jaarverslag schrijft het college: “Klachtenprocedures zijn van algemene aard en niet toegeschreven op de behandeling van vermoedens van integriteitsschendingen. Meldingen van een vermoeden van een integriteitschending blijven in dit jaarverslag dan ook buiten beschouwing. Het gaat ook niet om klachten over het beleid van de gemeente. Hierdoor zullen “klachten” over het handhavingsbeleid of parkeerbeleid in dit verslag niet aan de orde komen. De grens tussen formeel een klacht indienen en de daarbij horende klachtenprocedure doorlopen en melding maken van een ongenoegen, is niet altijd even duidelijk. Het onderscheid wordt vooral bepaald door de bedoeling van de indiener van de klacht.”
De klachten in cijfers
Interne klachten
Externe klachten
Verschillende klachtenprocedures
Er zijn in 2024 zes klachten ontvangen door de Nationale Ombudsman. Dit waren er in 2023 twee. Er zijn vijf in behandeling genomen. De behandeling bestond uit doorverwijzing naar de gemeente.
De volgende aanbevelingen worden gedaan:
De indieners van de klacht waarderen de snelheid waarmee afdelingshoofden na het ontvangen van de klacht, contact opnemen met de indiener van de klacht. Het is van belang hiermee door te gaan.
Voor medewerkers is het belangrijk om snel en duidelijk te (blijven) communiceren met de inwoners van de gemeente Opmeer. Uit het overzicht van de klachten blijkt namelijk dat dit wel eens mis gaat. Gelet op de vele contacten die medewerkers dagelijks hebben met onze inwoners gaat het om relatief weinig klachten.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.