Opmeer ziet aantal klachten over haar ambtenarenapparaat afnemen

Gemeentehuis Opmeer

Het gemeentehuis in Opmeer

OPMEER – Het college van Opmeer vindt het belangrijk dat het recht om een klacht in te dienen laagdrempelig is, serieus opgepakt wordt en dat hier in een verslag verantwoording over wordt gegeven. Iedereen heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. Dit is geregeld in art. 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb). Hieruit blijkt dat het gaat om gedragingen, zoals het niet of laat reageren of iemand niet goed behandelen.

Integriteitsschendingen

In haar jaarverslag schrijft het college: “Klachtenprocedures zijn van algemene aard en niet toegeschreven op de behandeling van vermoedens van integriteitsschendingen. Meldingen van een vermoeden van een integriteitschending blijven in dit jaarverslag dan ook buiten beschouwing. Het gaat ook niet om klachten over het beleid van de gemeente. Hierdoor zullen “klachten” over het handhavingsbeleid of parkeerbeleid in dit verslag niet aan de orde komen. De grens tussen formeel een klacht indienen en de daarbij horende klachtenprocedure doorlopen en melding maken van een ongenoegen, is niet altijd even duidelijk. Het onderscheid wordt vooral bepaald door de bedoeling van de indiener van de klacht.”

De klachten in cijfers

Interne klachten

JaarOntvangen klachtenAfgehandeld ten tijde van het schrijven van het jaarverslag(Deels) gegrondNiet-ontvankelijk
2013101
2014155
2015143
201661
201740
2018125
201915153
202027279
202119193
2022201964
2023202043
2024161612

Externe klachten

JaarOntvangen klachten bij de Nationale OmbudsmanWaarvan gegrondWaarvan nog in behandeling
201310
201410
201580
201600
201750
201840
20191000
2020500
2021600
2022800
2023200
2024600
JaarOntvangen klachten bij andere externe klachtenbehandelaarWaarvan gegrond
20130
20140
20150
20160
20170
20180
20190
202010
202110
20220
20230
20241

Verschillende klachtenprocedures

Er zijn in 2024 zes klachten ontvangen door de Nationale Ombudsman. Dit waren er in 2023 twee. Er zijn vijf in behandeling genomen. De behandeling bestond uit doorverwijzing naar de gemeente.

De volgende aanbevelingen worden gedaan:

De indieners van de klacht waarderen de snelheid waarmee afdelingshoofden na het ontvangen van de klacht, contact opnemen met de indiener van de klacht. Het is van belang hiermee door te gaan.

Voor medewerkers is het belangrijk om snel en duidelijk te (blijven) communiceren met de inwoners van de gemeente Opmeer. Uit het overzicht van de klachten blijkt namelijk dat dit wel eens mis gaat. Gelet op de vele contacten die medewerkers dagelijks hebben met onze inwoners gaat het om relatief weinig klachten.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.