OPMEER – Uitgangspunt van heffingen opgelegd door gemeenten is dat deze 100% kostendekkend moet zijn, regelmatig wordt dit uitgangspunt niet gehaald omdat de vooraf berekende kosten achteraf te laag te zijn ingeschat. Dit gebeurde ook in 2024 met de gemeente Opmeer wat de afvalstoffenheffing betrof, daar werd een verlies van ruim 60.000 euro op geleden.
Opmeerse huishoudens
De inkomsten bestaan uit de afvalstoffenheffing die aan Opmeerse huishoudens in rekening wordt gebracht, en de vergoeding die door Nedvang/Verpact aan de gemeente wordt uitgekeerd voor de inzameling van Plastic, Blik en Drinkpakken (PMD). De verhouding eenpersoons/meerpersoons huishoudens wijzigt elke dag, en is dus dynamisch. Dit komt doordat er bijvoorbeeld mensen verhuizen, overlijden of scheiden.
De grootste kostenpost is de inzameling/verwerking afval. Dit wordt uitgevoerd door HVC, en hiervoor ontvangt de gemeente jaarlijks een prognose op basis van het aantal woonhuisaansluitingen en verwachte marktprijzen voor de verschillende grondstoffen. Na afloop van betreffend boekjaar ontvangt de gemeente een eindafrekening met de werkelijk gemaakte kosten.
Gemaakte kosten
Onder de kosten van de inzameling van huishoudelijk afval vallen de kosten van de inzameling maar ook de ondersteuning voor communicatie, beleid, klantenservice en afvalcoaching. Onder de kosten van verwerking zijn de kosten opgenomen voor het verwerken van de grondstoffen vanuit huishoudens, restafval en grof huishoudelijk afval van het afvalbrengstation. De kosten voor inzameling zijn conform de DVO-afspraken goed voorspelbaar. De kosten voor verwerking van afval en grondstoffen zijn afhankelijk van de ontwikkelingen op de afval- en grondstofmarkt. Deze is minder voorspelbaar.
Gemeenten risicodragend
De gemeente is hiervoor risicodragend; ontvangt de opbrengsten en draagt de lasten. Via HVC deelt de gemeente Opmeer, samen met de andere aandeelhouders, in de afspraken hiervoor met een passende balans tussen duurzaamheid en kosten. Over het verwerken van (grof) huishoudelijk restafval wordt per 1000kg door de rijksoverheid een afvalstoffenbelasting geheven.
Opmeer betaalt voorschotnota’s aan HVC op basis van de prognose. Deze prognose kan gedurende het jaar bijgesteld worden, bijvoorbeeld omdat er een nieuw bouwproject eerder is opgeleverd waardoor het aantal woonhuisaansluitingen toeneemt. Na ieder jaar vindt er een eindafrekening plaats tussen HVC en de gemeente op basis van het verschil tussen de prognose en de werkelijke kosten.
Soms ontvangt de gemeente geld van HVC (bijvoorbeeld omdat de prijzen van bepaalde grondstoffen gunstiger zijn dan verwacht). In andere gevallen moet de gemeente HVC betalen. Eventuele overschotten of tekorten worden verrekend met de afvalstoffenheffing voor het daarop volgende jaar.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.