HEERHUGOWAARD – Grote ketens die de markt controleren en 40 procent meer vragen voor spoedzorg dan een gewone dierenarts. De zorg voor huisdieren wordt steeds onbetaalbaarder en onoverzichtelijker. Het nieuwe Dierenziekenhuis Florens in de kop van Noord-Holland maakt aan die praktijken een eind.
Monopoliepositie grote ketens
Het dierenziekenhuis in Heerhugowaard wil tegenwicht bieden aan de groeiende monopoliepositie van grote (internationale) ketens die in handen zijn van investeringsfondsen. Die rekenen steeds hogere prijzen en zijn daar niet duidelijk over, zodat huisdiereigenaren verrast worden door torenhoge rekeningen. ,,Wij willen laten zien dat het ook anders kan. Wij zijn een onafhankelijk alternatief voor de grotere ketens en willen laten zien dat je wel degelijk transparant kunt zijn over je prijzen. Hierdoor kunnen we toegankelijke zorg bieden, ook al hebben mensen minder te besteden en is het een rib uit hun lijf”, zeggen oprichters Nathalie en Robbert Leenheer.
Grote ketens tot 10% duurder
In april dit jaar bleek uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur dat de tarieven in de dierengeneeskunde sinds de jaren 90 fors zijn gestegen, in elk geval veel harder dan de inflatie. Ketens zijn qua reguliere zorg 6 tot 10 procent duurder dan zelfstandige dierenartsen en bij spoedzorg zelfs 40 procent. Staatssecretaris Rummenie vindt die prijsstijgingen zorgelijk. Uit het onderzoek blijkt ook dat van de 1.200 praktijken er 490 in handen zijn van ketens. Dat is 40 procent. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor de keuzevrijheid van de consument.
Meldingen ACM
Ook dat is volgens de staatssecretaris een zorgelijke ontwikkeling en daarom heeft ze de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd onderzoek te doen naar die groeiende monopoliepositie. Dat onderzoek is in mei gestart. De ACM kreeg veel meldingen binnen van huisdiereigenaren die opeens veel geld moeten betalen voor kleine ingrepen, over overbehandeling, onnodige doorverwijzingen en over dierenartsen die niet thuis geven. Veel consumenten voelen zich overvallen door hoge kosten en klagen over intransparantie van prijzen. Om aan die praktijken een eind te maken denkt de autoriteit aan het instellen van prijsplafonds en het verplicht bekend maken van prijzen door dierenartsen en -ziekenhuizen.
Niet extra bijbetalen
Florens doet dat al. Het dierenziekenhuis heeft alle tarieven voor elke behandeling open en transparant op de website staan en zit qua prijs soms wel duizenden euro’s onder die van de grote ketens. Van die tarieven wordt niet afgeweken. Bij veel grote ketens staan de prijzen niet op de website en moeten cliënten ineens fors bijbetalen als een behandeling langer duurt en duurder uitpakt. ,,Als de operatie uitloopt en we komen boven het bedrag, dan hoeft er niet extra betaald te worden. Dan geven wij korting, want we hebben gewoon een vaste prijs afgesproken en daar hou je je aan. Zo vinden wij dat dierengeneeskunde moet zijn”, zeggen de oprichters.
De twee zijn het met de staatssecretaris eens dat door de komst van de grote ketens veel meer mogelijk is geworden in de dierengeneeskunde. Maar zij delen de zorg van de politiek en veel huisdiereigenaren dat de dierenarts onbetaalbaar dreigt te worden. ,,Er kan veel meer en eigenaren verwachten veel meer. Hun dier is een gezinslid geworden en als er iets is moeten ze per direct geholpen worden. Meestal is de eerste opmerking: het maakt niet uit wat het kost. Totdat de kosten gepresenteerd worden”, zeggen ze.
Complete zorg voor dieren
Florens heeft vijftien dierenartsen in dienst, met verschillende specialiteiten, en is daarmee het grootste zelfstandige dierenziekenhuis van Nederland. Het biedt alle spoed- en tweedelijnszorg. Van diagnostiek, ook voor andere dierenartsen, tot complexe operaties, van orthopedie tot neurologie en van CT-scans en echo’s tot tandheelkunde. Het dierenziekenhuis opende vorige maand met dagzorg en is sinds deze maand 24/7 open. Sindsdien loopt het storm en zijn er al bijna 3000 huisdieren behandeld. Dat komt ook omdat er in de kop van Noord-Holland geen spoedzorg meer aanwezig was. Dat was volgens de oprichters een tweede reden om het dierenziekenhuis te openen. ,,Mensen moesten hiervoor helemaal naar Amsterdam. Dat is te ver. Ze moesten soms een uur rijden en dan stierf het beestje onderweg”, zeggen ze.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.