tuna salad on transparent lunch pack

WEST-FRIESLAND – Nederland gooit jaarlijks miljoenen kilo’s voedsel weg en dreigt daardoor een belangrijk klimaatdoel te missen. Namelijk de VN-doelstelling om voedselverspilling in 2030 te halveren ten opzichte van 2015. Dat is zorgelijk, want verspilling raakt onze portemonnee, schaadt het klimaat en bedreigt de voedselzekerheid.

De meeste voedselverspilling vindt plaats bij de voedingsindustrie en consumenten. Toch is er hoop, want supermarkten laten zien dat het kan. In 2024 verspilden zij al 33 procent minder voedsel dan in 2018 dankzij slimme oplossingen zoals kleinere porties, dynamische prijsverlagingen en beter voorraadbeheer,‘ zegt Ceel Elemans, expert bij de ING Bank

Samenwerking met toeleveranciers en afnemers is daarbij essentieel

Zo worden volgens Elemans reststromen niet meer gezien als afval: deze bieden juist kansen. Structurele samenwerking maakt het mogelijk om reststromen op grotere schaal te benutten. Elemans: “Denk aan falafel van geredde groenten of bier van retourbrood. Lidl werkt met vaste partners als Food Fellows en Kipster. Albert Heijn bracht al meer dan vijftig reststroomproducten op de markt, waaronder recent 200.000 kilo afgekeurde bananen, verwerkt tot puree en bananenbrood. Door vaste samenwerking ontstaat de schaal die nodig is om verspilling structureel aan te pakken.

De ACM juicht samenwerking op duurzame doelen juist toe. Steeds meer voedingsbedrijven nemen ook concrete doelen op in hun duurzaamheidsverslagen zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina, Bakkerij ’t Stoepje en Van Loon Group. Zo geven zij het goede voorbeeld en versnellen de gezamenlijke aanpak van voedselverspilling.

Gedragsverandering begint bij bewust kiezen

Ook consumenten hebben een sleutelrol in het terugdringen van voedselverspilling. In Nederland gooien we gemiddeld ruim 33 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Veel mensen onderschatten hun eigen verspilling. ‘Campagnes en praktische tips zoals bewaarinstructies of creatieve recepten met restjes helpen om verspilling te voorkomen. Vooral de vraag of je een product echt nodig hebt, kan de noodzakelijke gedragsverandering stimuleren. Elke bewuste keuze in het winkelmandje maakt het verschil en daar begint de verandering‘, besluit Elemans


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.