Kaart van de gebiedsvisie Avenhorn-West met twee ontwikkelmodellen.

AVENHORN, 8 december 2025 – De gemeente Koggenland onderzoekt hoe Avenhorn en De Goorn de komende jaren verkeerskundig moeten worden ingericht om plaats te maken voor circa 1.560 nieuwe woningen. Mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn spelen een cruciale rol in deze planning. In een uitgebreide mobiliteitsscan vergelijkt onderzoeksbureau Goudappel twee scenario’s: Model 1 – De Kern Centraal en Model 2 – Wijde Wijzend. Beide varianten bevatten andere keuzes voor ontsluiting, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Deze mobiliteitsscan is een essentieel onderdeel van de mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn. De uiteindelijke verkeerskundige doorrekening volgt later. Echter, de kwalitatieve beoordeling biedt nu al waardevolle inzichten.

Fiets en voetganger centraal in Model 1

Uit de mobiliteitsscan blijkt dat Model 1 aanzienlijk sterker scoort op de fijnmazigheid van het fietsnetwerk. Het lint – De Burg, De Goorn, West en Het Hoog – verliest in dit scenario deels zijn functie als autoverkeersroute. Het krijgt een dominante rol voor langzaam verkeer. Mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn laten zien dat hierdoor beter verbonden fiets- en wandelroutes richting het centrum ontstaan. Ook de bereikbaarheid van OV-haltes is in dit model gunstiger. Een groter deel van de toekomstige woningen ligt binnen 500 meter van een bushalte.

Daarnaast creëert Model 1 een dorpsring van 30 km/u, wat het doorgaande verkeer rondom de kern leidt in plaats van er dwars doorheen. Dit zorgt voor minder druk op schoolroutes en verbetert de fietsveiligheid. Daarbij heeft de implementatie van mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn een positief effect.

Lees ook: Grote nieuwe woonwijk Avenhorn-West krijgt vorm

Model 2 legt nadruk op autoverkeersstructuur

In Model 2 – Wijde Wijzend worden de meeste woningen ten westen van de huidige bebouwing geplaatst. Daarbij hoort één centrale verbindingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/u. Deze route biedt een duidelijke structuur, maar het fiets- en wandelnetwerk is minder fijnmazig dan in Model 1.

Een opvallend verschil is dat de Julianastraat wordt “geknipt” om doorgaand verkeer uit het dorpscentrum te weren. Deze verandering is een onderdeel van mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn. Hierdoor ontstaat minder verkeer door de kern. Toch blijft verkeer naar het centrum voor een deel op het lint terechtkomen.

Hoewel er een nieuwe aansluiting op de N194 wordt voorgesteld, blijft landbouwverkeer in Model 2 grotendeels aangewezen op het lint. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Lees ook: De opdracht is duidelijk voor Koggenland: vóór 2030 moeten er ruim 1.100 woningen zijn gebouwd

Verkeersveiligheid: duidelijke voorsprong voor Model 1

Voor beide modellen geldt dat de uiteindelijke inrichting volgens het principe Duurzaam Veilig nog moet worden uitgewerkt. Op basis van de huidige varianten scoort Model 1 opnieuw beter.

Met name de veiligheid van schoolfietsroutes is bij Model 1 duidelijk verbeterd. Het lint wordt veiliger door snelheidsverlaging en fietsstraten. Ondertussen wordt doorgaand autoverkeer omgeleid via de ringstructuur. Ook nieuwe en bestaande fietsroutes worden veiliger. Dit is vanwege lagere snelheden en vrijliggende infrastructuur, zoals vastgesteld in de mobiliteitsmodellen van Avenhorn-De Goorn.

In Model 2 zijn schoolroutes wel verbeterd, maar minder ingrijpend.

Duurzaamheid en leefbaarheid

Model 1 biedt meer kansen voor groene en blauwe structuren doordat veel wegen worden afgewaardeerd naar 30 km/u. Een smaller profiel geeft ruimte voor groen, water en bredere wandelpaden. Ook op sociale veiligheid scoort dit model beter, onder meer doordat routes langs woningen lopen en duidelijke zichtlijnen beschikbaar blijven.

In beide modellen neemt de verkeersintensiteit toe door de nieuwe woningen, naar schatting met circa 10.000 motorvoertuigen per dag. Waar die geluidstoename het meest merkbaar wordt, volgt uit de toekomstige mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn.

Conclusie: Model 1 scoort breder en sterker

Hoewel beide modellen voordelen bieden, laat de mobiliteitsscan zien dat Model 1 (De Kern Centraal) op de meeste criteria het beste uit de bus komt. Het model stimuleert actieve mobiliteit, verhoogt de verkeersveiligheid en biedt meer mogelijkheden voor groene inrichting en sociale veiligheid. De mobiliteitsmodellen Avenhorn-De Goorn zijn daarbij van groot belang. De definitieve keuze volgt nadat de verkeersmodellen zijn doorgerekend. Maar de richting is hiermee al duidelijk ingekleurd.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.