Fietsenstalling en perrons bij station Hoorn Kersenboogerd

Overleg over fietsparkeren bij station Hoorn Kersenboogerd

HOORN, 12 december 2025 – Station Hoorn Kersenboogerd is al geruime tijd onderwerp van overleg tussen de gemeente Hoorn, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS). Centraal in deze gesprekken staat het fietsparkeren bij het station, en in het bijzonder het ontbreken van fietslockers in de fietsenstalling. De situatie roept vragen op bij reizigers, vooral vanwege zorgen over fietsdiefstal en de beschikbare parkeercapaciteit. Eerder stelde de Fractie Tonnaer hier al vragen over aan het college

De fietslockers zijn niet definitief verdwenen. Ze zijn tijdelijk verwijderd in afwachting van een vernieuwde inrichting van de fietsparkeerplaatsen rond het station. Zodra duidelijk is hoe de nieuwe situatie eruit komt te zien en er overeenstemming is over het definitieve ontwerp, worden de lockers weer teruggeplaatst.

Tijdelijke situatie, geen definitieve keuze

Volgens de betrokken partijen is nadrukkelijk geen sprake van een permanente verwijdering van de fietslockers. De huidige situatie is tijdelijk en hangt samen met de herontwikkeling van het fietsparkeren bij station Kersenboogerd. Het doel is om te komen tot een toekomstbestendige oplossing die beter aansluit bij het gebruik en de behoeften van treinreizigers.

De gemeente Hoorn is hierover in overleg met ProRail en NS. Verwacht wordt dat uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 een akkoord wordt bereikt over het definitieve ontwerp. Zodra dat ontwerp is vastgesteld, kan de praktische uitwerking beginnen. De terugplaatsing van de fietslockers kan dan naar verwachting vóór de zomer van 2026 van start gaan.

Aandacht voor fietsdiefstal rond het station

Het ontbreken van afgesloten fietslockers leidt bij sommige reizigers tot zorgen over fietsdiefstal. Om een goed beeld te krijgen van de situatie zijn de aangiftes van fietsdiefstal bij de politie opgevraagd. In de periode van 1 januari 2025 tot nu zijn in de omgeving van station Hoorn Kersenboogerd 37 aangiftes van fietsdiefstal geregistreerd. Van deze aangiftes vonden er 25 direct plaats bij het station zelf.

Ter vergelijking: in dezelfde periode zijn bij station Hoorn 55 aangiftes gedaan, bij station Alkmaar 66 en bij station Enkhuizen 11. Deze cijfers laten zien dat fietsdiefstal een breder regionaal probleem is, maar dat station Kersenboogerd wel degelijk tot de locaties behoort waar relatief veel diefstallen plaatsvinden.

Geen specifieke communicatiecampagne gepland

Ondanks de geregistreerde diefstallen staat er op dit moment geen aparte communicatiecampagne gepland rond fietsdiefstal of preventieve maatregelen bij station Kersenboogerd. De focus ligt voorlopig op het verbeteren van de fysieke inrichting van het fietsparkeren en de verkeersveiligheid in de directe omgeving van het station.

Daarmee wordt ingezet op structurele oplossingen, zoals betere en gebruiksvriendelijkere fietsenrekken en de terugkeer van fietslockers. Deze voorzieningen moeten het risico op diefstal verkleinen en het gebruiksgemak voor reizigers vergroten.

Verbetering opgenomen in Actieplan Fiets

Het verbeteren van het fietsparkeren rond station Hoorn Kersenboogerd is opgenomen als maatregel 11 in het gemeentelijke Actieplan Fiets. Dit actieplan heeft als doel om fietsen aantrekkelijker, veiliger en praktischer te maken als vervoermiddel binnen Hoorn.

Binnen dit kader werken de gemeente, ProRail en NS samen aan een nieuw ontwerp voor de fietsenstalling. Daarbij wordt gekeken naar beter bruikbare fietsenrekken, voldoende capaciteit en een logische indeling van de beschikbare ruimte. De terugplaatsing van fietslockers maakt expliciet onderdeel uit van deze plannen.

Verkeersveiligheid en bereikbaarheid

Naast het verbeteren van de stallingsvoorzieningen richt de aanpak zich ook op de verkeersveiligheid rond het station. Station Kersenboogerd is een belangrijk knooppunt voor forenzen, scholieren en andere reizigers uit de wijk en omliggende gebieden. Een veilige en overzichtelijke inrichting van de fietsparkeerplaatsen draagt bij aan een betere doorstroming en minder conflicten tussen fietsers, voetgangers en ander verkeer.

Door de herinrichting te koppelen aan bredere mobiliteitsdoelen wil de gemeente zorgen voor een duurzame oplossing die aansluit bij de groei van het fietsgebruik en het openbaar vervoer.

Vooruitblik richting 2026

De komende periode blijft het overleg tussen Hoorn, ProRail en NS doorgaan. Het streven is om uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 duidelijkheid te hebben over het definitieve ontwerp voor het fietsparkeren bij station Hoorn Kersenboogerd. Daarna kan de uitvoering starten en wordt toegewerkt naar de terugkeer van de fietslockers vóór de zomer van dat jaar.

Tot die tijd blijft de huidige situatie van kracht. Reizigers worden geacht gebruik te maken van de bestaande fietsenrekken. Met de geplande verbeteringen moet station Kersenboogerd in de toekomst weer beschikken over een veilige, praktische en toekomstbestendige fietsparkeeroplossing.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

2 thoughts on “Toekomst fietsparkeren bij station Hoorn Kersenboogerd

  1. Ik zie vele Fatbike rijders maar 0 aangepaste rekken of beugels voor vastmaken.
    Gaan ze daar bij beide stations + rest Hoorn iets aan doen.
    Nee, de Fat is gewoon een Obesitas € bike, rijd heerlijk en ik stel mijn Fuckbike, 100% legaal ter beschikken van proefrit.
    Nee, niets onveilig, betere remmen, meer grip door noppen banden en deze hoorde je wel aankomen zoemen, dus veiliger als vorige normale € bike.
    Ook in de avond betere koplamp mits je die op juiste hoogte gezet hebt.
    En bij aflevering, wie rijd erop, de slappere / soepeler vering en ik als Opa ben iets zwaardere… dan te hoog?

    Wanneer gaat Hoorn een eerlijk beleid voeren, de foute Fat boete + in beslagname en als de ergste piraten zonder komen te zitten is zoals vele andere gemeentes wilde een APV met Fatbike verbod overbodig.
    Zoals elders al gelezen 7 breed, geen CM en 7″ haalde ik niet!
    Goed en vaker handhaven en er is niets mis met deze Fatbike.
    Bij stoplicht niet meer met teentjes maar platvoet stevig voor Rode wachten!

    Dus als B&W + raad willen, er zijn vele die ze willen uitlenen voor eerlijker beoordeling.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.