Fatbikes rijden door een drukke winkelstraat in Nederlandse stad

WEST-FRIESLAND, 27 november 2025 – De gemeente Amsterdam wil fatbikes weren uit drukke parken en straten, te beginnen met een verbod in het Vondelpark. De overlast en het aantal ongelukken met deze snelle, zwaar uitgevoerde e-bikes nemen al jaren toe. Daarom kiest de hoofdstad voor een extra stap: via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kunnen gebieden worden aangewezen waar fatbikes niet meer welkom zijn.

De kern van het plan: fatbikes met banden breder dan 7 centimeter worden in aangewezen zones verboden. Zo ontstaat een juridisch onderscheid met “gewone” e-bikes. Het verbod richt zich op plekken waar veel voetgangers, spelende kinderen en langzame fietsers samenkomen en waar de snelheid en massa van fatbikes voor gevaar zorgen.

APV geeft gemeenten eigen gereedschap

Interessant voor West-Friesland: Amsterdam laat zien hoe je met de APV lokaal kunt ingrijpen. Landelijke regels blijven vooralsnog beperkt tot maatregelen als een helmplicht en minimumleeftijd, die bovendien pas later ingaan. Daardoor zijn gemeenten voorlopig zelf aan zet om de verkeersveiligheid op hun fietspaden te verbeteren.

De APV biedt de mogelijkheid om specifieke gebieden aan te wijzen waar bepaalde voertuigen – in dit geval fatbikes – niet mogen komen. Denk aan parken, winkelstraten of routes langs scholen. Handhaving kan dan plaatsvinden via boa’s, die op basis van de lokale regels kunnen bekeuren of de fiets wegsturen.

Wat betekent dit voor West-Friesland?

Ook de zeven West-Friese gemeenten (Hoorn, Medemblik, Enkhuizen, Stede Broec, Drechterland, Koggenland en Opmeer) kunnen deze weg kiezen. In hun eigen APV kunnen zij “fatbikevrije zones” opnemen op plekken waar nu regelmatig bijna-ongelukken, hinder of intimidatie worden gemeld.

Hoorn zou bijvoorbeeld rond drukke winkelcentra, zoals het stadscentrum en grote wijkwinkelcentra, een fatbikeverbod kunnen instellen. Zo ontstaat meer rust voor voetgangers, ouderen en kinderen in smalle winkelstraten.

Medemblik kan denken aan de Nieuwstraat en directe omgeving, waar toeristen, winkelend publiek en fietsers elkaar kruisen. Een verbod op fatbikes in deze straat kan de doorstroming en veiligheid verbeteren.

De SED-gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) kunnen bij hun belangrijkste winkelcentra en looproutes rond scholen fatbikes weren, zodat scholieren en winkelend publiek meer ruimte en veiligheid ervaren.

Balans tussen vrijheid en veiligheid

Voor fatbikebezitters betekent een APV-verbod niet dat zij nergens meer mogen rijden, maar wel dat bepaalde drukke zones worden gemeden. Gemeenten zullen dus goed moeten uitleggen waarom een gebied wordt aangewezen en welke alternatieve routes beschikbaar zijn. Duidelijke bebording, communicatie via scholen en lokale media en gerichte controles zijn daarbij onmisbaar.

Met het Amsterdamse voorbeeld in de hand ligt de weg open voor West-Friese gemeenten om zelf keuzes te maken. Willen ze de drukke winkelgebieden, schoolroutes en recreatieve zones extra beschermen, dan biedt de APV genoeg mogelijkheden om een lokaal fatbikeverbod vorm te geven – nog voordat landelijke regels volledig zijn uitgewerkt.

Henk Prins

Ik schrijf mijn column op persoonlijke titel


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.