Enorme toename vintage kledingwinkels in Noord-Holland, niet langer een nichemarkt

a woman shopping for clothes in a thrift store

Foto: Pixelbay

NOORD-HOLLAND – Het aantal winkels in tweedehandskleding is de afgelopen jaren sterk toegenomen, meldt de Kamer van Koophandel (KVK). Vooral in Noord-Holland is de groei zichtbaar. Deze provincie telt de meeste vintage kledingzaken (155). Opvallend is dat het aantal kringloopwinkels juist iets is afgenomen. Wat ooit begon als een nichemarkt voor koopjesjagers en studenten, is uitgegroeid tot een volwaardige retailcategorie.

Vintage verovert de hoofdstraat

Steeds meer consumenten denken na over wat ze kopen en kiezen bewust voor duurzame alternatieven. Dat maakt tweedehands niet alleen relevant, maar ook een economische kans,’ zegt Dirk Mulder van ING Trade & Retail bij ING. ‘Ondernemers spelen hier slim op in door tweedehandskleding professioneel en aantrekkelijk te presenteren. Met frisse winkels op vaak A-locaties in steden weten ze een breed publiek aan te spreken. Deze ontwikkeling sluit aan bij een bredere trend in de retail: circulariteit. Tweedehands is mainstream aan het worden en dat opent een markt die een enorme potentie heeft.

Begin 2025 waren 573 ondernemers actief in de branche. Opvallend is dat 471 daarvan vrouw is. Met een aandeel van 82 procent ligt het aantal vrouwelijke ondernemers ruim boven het gemiddelde van 38 procent in het Nederlandse bedrijfsleven. Mulder: “Vrouwen zijn sterk vertegenwoordigd in de tweedehands kledingmarkt. Affiniteit met duurzaamheid, stijl en community-building speelt daarbij mee en het open karakter van de sector nodigt vrouwelijke ondernemers uit om actief deel te nemen.

Van idealisme naar retailstrategie

Hoewel het aantal kringloopwinkels iets is afgenomen, betekent dat niet dat de interesse in tweedehandskleding afneemt. Integendeel: grotere kringloopwinkels met een ruimer aanbod en een duidelijke focus op kleding laten zien dat de sector aan het professionaliseren is. Inmiddels komt gemiddeld 28 procent van de omzet bij kringloopwinkels uit kledingverkoop. Dat is een stevig aandeel dat de groeiende relevantie van deze categorie benadrukt.

Tweedehandskleding is allang geen kleine nichemarkt meer. Het is een blijvende verschuiving in het retaillandschap. Voor retailondernemers opent het nieuwe markten en klantgroepen. Wie nu instapt, doet dat niet alleen uit idealisme, maar ook uit zakelijk inzicht.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.