Smartphone met Facebook-app die minder vaak wordt geopend door Nederlandse gebruikers.

WEST-FRIESLAND, 17 november 2025 – Het aantal Nederlanders dat Facebook actief gebruikt op de smartphone is het afgelopen jaar met ongeveer 6 procent gedaald. Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper, dat de trends in het Nederlandse appgebruik jaarlijks analyseert. Ondanks die daling blijft Facebook nog altijd de tweede meest gebruikte app van Nederland.

Volgens de nieuwste cijfers gebruikt 59 procent van de Nederlanders Facebook actief, tegenover 63 procent een jaar eerder. Ter vergelijking: WhatsApp blijft veruit de populairste app met een indrukwekkende 93 procent, al nam ook dat gebruik licht af met zo’n 2 procent.

Instagram staat stabiel op de derde plaats, gevolgd door Facebook Messenger, dat door 40 procent van de Nederlanders wordt gebruikt.

Met deze cijfers is de volledige top vier in handen van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp. De vijfde plek gaat naar LinkedIn, dat eigendom is van Microsoft.

Telecompaper baseert de resultaten op zijn uitgebreide Consumerpanel, bestaande uit zo’n 10.000 deelnemers. Zij vullen twee keer per jaar een vragenlijst in met zo’n 150 vragen over technologie en telecom. Hierdoor ontstaat een nauwkeurig beeld van trends in digitaal gedrag binnen Nederland.

Hoewel Facebook nog steeds een grote gebruikersbasis heeft, lijkt de dalende lijn zich door te zetten. Vooral jongere gebruikers kiezen vaker voor Instagram, TikTok of andere platformen. De vraag is hoe Meta die trend de komende jaren zal proberen om te buigen.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.