ENKHUIZEN, 26 november 2025 – Raadslid Erik Colombijn van het Enkhuizer Alternatief wil van het college van burgemeester en wethouders precies weten wat de plannen zijn rond de parkeerbelastingen 2026 in Enkhuizen. In een set van zestien schriftelijke vragen vraagt hij om duidelijkheid over het onderliggende onderzoek, de keuze voor nieuwe betaalde parkeergebieden, de financiële onderbouwing en de gevolgen voor inwoners en bezoekers van de binnenstad.
Onderzoek als basis voor raadsvoorstel
Volgens het raadsvoorstel vormt een onderzoek naar het parkeergebruik en de bezettingsgraad in Enkhuizen een belangrijke basis voor het nieuwe parkeerbeleid. Colombijn wil echter precies weten op welke punten dit onderzoek van invloed is geweest op het uiteindelijke voorstel. Zijn eerste vraag is daarom: waar is in de stukken terug te zien dat aanbevelingen uit het onderzoek daadwerkelijk zijn overgenomen?
Ook zoomt hij in op de blauwe zones. In het voorstel staat dat slechts een deel daarvan wordt omgezet naar betaald parkeren. Colombijn vraagt het college om aan te geven waar in het onderzoek staat dat alleen een deel van deze zones wordt aangepakt, en op basis van welke argumenten die selectie is gemaakt.
Welke plekken blijven gratis?
Een belangrijk praktisch punt voor inwoners en bezoekers is waar zij straks nog gratis kunnen parkeren. Het raadsvoorstel noemt onder meer het Dirck Chinaplein en de P+R / Deense Ossenmarkt als locaties die onder het regime ‘vrij’ vallen. Colombijn wil weten of er nog meer parkeerplaatsen in de binnenstad zijn die gratis blijven en vraagt het college om een concreet overzicht van deze plekken.
Daarnaast vraagt hij om een overzicht van de bezettingsgraad per sector. Zo kan de gemeenteraad beter beoordelen of de voorgestelde veranderingen aansluiten bij de werkelijke parkeerdruk in verschillende delen van de stad.
Waar parkeren Enkhuizers zelf?
In de toelichting bij het raadsvoorstel staat dat Enkhuizers nauwelijks gebruikmaken van de blauwe zones. Dat roept bij Colombijn vragen op. Als inwoners weinig in deze zones parkeren, waar laten zij dan wél hun auto wanneer zij geen parkeervergunning hebben?
Het antwoord op die vraag is van belang om te beoordelen of het nieuwe parkeerbeleid inwoners niet onnodig in de knel brengt. Als bijvoorbeeld veel Enkhuizers nu al uitwijken naar gratis plekken of verder buiten de binnenstad parkeren, kan nieuw beleid weer andere knelpunten creëren.
Minder auto’s in de binnenstad: hoe dan?
Een opvallende passage in het voorstel is dat met een beperkt betaald parkeergebied in het centrum de hoeveelheid auto’s in de binnenstad kan worden verminderd. Colombijn vraagt het college dit concreet toe te lichten.
Hoe zorgt een beperkt gebied met betaald parkeren ervoor dat er daadwerkelijk minder auto’s komen? Gaat de gemeente uit van gedragsverandering bij automobilisten, extra gebruik van P+R-locaties, meer fietsgebruik of een combinatie van maatregelen? De raad wil helderheid over de veronderstellingen achter deze beleidsdoelen.
Financiële onderbouwing en budgetten
Ook de financiële kant van de parkeerbelastingen 2026 in Enkhuizen is een belangrijk thema in de vragenlijst. In de stukken staat dat de verwachte inkomsten lager uitvallen dan eerder was voorgesteld. Colombijn wil weten wat er nodig is om tot een realistische schatting te komen. Zijn de aannames over bezetting, tarieven of handhaving wellicht te optimistisch geweest?
Verder vraagt hij om duidelijkheid over het budget dat de gemeenteraad heeft beschikbaar gesteld voor de aanschaf van parkeerautomaten. Hij wil weten of binnen dit budget ook de installatiekosten, invoeringskosten via Coöperatie ParkeerService en het dynamisch parkeerinformatiesysteem vallen, zoals oorspronkelijk is genoemd. Als dat niet zo is, kan dat later tot extra kosten leiden waar de raad nu nog geen zicht op heeft.
Eerste uur gratis en inwonersparkeervergunning
Het raadsvoorstel bevat plannen om te gaan werken met het eerste uur gratis parkeren en een inwonersparkeervergunning. Colombijn informeert naar de meerkosten van deze regeling: welke extra uitgaven zijn nodig voor de invoering, communicatie en administratie van dit systeem?
Daarnaast is er een principiële vraag: geldt de inwonersparkeervergunning ook voor bewoners van de binnenstad die nu geen reguliere bewonersvergunning mogen aanvragen omdat zij op eigen terrein kunnen parkeren? Dat raakt direct aan de vraag naar gelijke behandeling van inwoners binnen hetzelfde gebied.
Toekomst van de blauwe zones
Een cruciaal punt is dat het definitieve voorstel welke blauwe zones worden omgezet naar betaald parkeren nog niet bekend is. Colombijn vraagt of dit concrete voorstel apart ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd. Daarmee wil hij voorkomen dat belangrijke keuzes via een algemene bevoegdheid van het college worden ingevuld.
Ook wil hij weten welke criteria worden gebruikt om te bepalen of een blauwe zone wél of niet wordt omgezet naar betaald parkeren. Wordt gekeken naar omzet in de middenstand, parkeerdruk, veiligheid, of juist de belangen van bewoners?
Verder vraagt hij of de parkeerduur in de resterende blauwe zones nog wordt verkort. Dat kan grote gevolgen hebben voor mensen die bijvoorbeeld een bezoek brengen aan de binnenstad of er werken.
Totale parkeercapaciteit en transparantie
Om een goed beeld te krijgen van de totale parkeersituatie vraagt Colombijn of de capaciteit van parkeerplaatsen op eigen terrein en in parkeergarages bij woningen bekend is. Hij wil een overzicht ontvangen om de totale parkeercapaciteit te kunnen vergelijken met het aantal woningen in de binnenstad.
Tot slot vraagt hij om toegang tot de digitale bijlagen bij het raadsvoorstel. Die zijn nodig om de onderliggende cijfers, kaarten en modellen goed te kunnen bestuderen voordat de gemeenteraad een definitief besluit neemt over de parkeerbelastingen 2026 in Enkhuizen.
Met zijn uitgebreide vragenlijst wil Erik Colombijn voorkomen dat de raad een beslissing neemt op basis van aannames of onvolledige informatie. De komende beantwoording door het college moet duidelijk maken of het nieuwe parkeerplan daadwerkelijk bijdraagt aan een bereikbare, leefbare én financieel gezond georganiseerde binnenstad.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.















