HOORN, 19 december 2025 – Het college van burgemeester en wethouders van Hoorn zegt zich niet te herkennen in de beschuldiging van de Fractie Tonnaer dat trage reacties op ligplaatsaanvragen de reden zouden zijn dat rederij Scylla Hoorn uit haar vaarplanning zou hebben geschrapt. De zorgen over het mogelijke verlies van riviercruises Hoorn blijven echter bestaan. Daarmee reageert het college op een reeks schriftelijke vragen van de fractie. Zij uitte zorgen over het mogelijke verlies van riviercruiseschepen voor de stad. Riviercruises in Hoorn zijn een belangrijk onderdeel van het toerismebeleid.
Lees ook: Fractie Tonnaer stelt vragen over riviercruises in haven Hoorn
Volgens het college schetst Fractie Tonnaer een onjuist beeld van de situatie. In de beantwoording benadrukt Hoorn dat Scylla, een internationale rederij met meerdere riviercruiseschepen in haar vloot, in 2025 met verschillende schepen de Hoornse haven heeft aangedaan. Ook voor 2026 zijn volgens de gemeente opnieuw meerdere aanvragen voor ligplaatsen ingediend en in behandeling genomen. In Hoorn zorgen riviercruises voor aanmerkelijke toeristenstromen.
Aanleiding: participatieverslag toeristisch beleid
De vragen van Fractie Tonnaer kwamen voort uit een participatieverslag dat werd opgesteld in het kader van het nieuwe toeristisch beleid van de gemeente Hoorn. In dat verslag werd door een deelnemer aan een participatiebijeenkomst gesteld dat de reactietermijnen op ligplaatsaanvragen te lang zouden zijn. Daarbij werd specifiek gewezen op het schip Alina. Volgens deze deelnemer zou het schip pas in februari 2025 een reactie hebben ontvangen op een aanvraag uit het voorjaar van 2024.
Fractie Tonnaer vroeg het college expliciet of deze casus klopte en of dit betekende dat Hoorn riviercruisebezoeken misloopt. Het college is daar stellig over. Zowel de genoemde casus als de daaruit getrokken conclusie zijn volgens het gemeentebestuur onjuist en hebben geen negatieve invloed op riviercruises Hoorn.
College: uitspraken zijn niet feitelijk onderbouwd
In de beantwoording stelt het college dat Fractie Tonnaer in haar vraagstelling de indruk wekt dat de genoemde situatie feitelijk vaststaat. In werkelijkheid gaat het om een opmerking van รฉรฉn deelnemer aan een participatiebijeenkomst. Deze opmerking is volgens het college als zodanig in het verslag van 23 september 2025 opgenomen en niet gepresenteerd als vastgesteld feit.
Het college benadrukt dat Scylla Hoorn niet heeft verlaten en dat er geen sprake is van het schrappen van de stad uit de vaarroute. โWij vinden het jammer dat u de indruk wekt dat rederij Scylla Hoorn niet meer aan zou doen. Dit beeld herkennen wij niet,โ aldus het college in de beantwoording. Riviercruises in Hoorn spelen een belangrijke rol in de lokale economie.
Reactietermijnen afhankelijk van complexiteit
Een belangrijk punt in de vragen van Fractie Tonnaer betrof de gemiddelde reactietijd op ligplaatsaanvragen en de vergelijking met concurrerende havens zoals Enkhuizen en Medemblik. Het college geeft aan dat een gemiddelde reactietijd moeilijk te benoemen is. De reden is dat elke aanvraag anders is en afhankelijk van meerdere factoren.
De planning van riviercruiseschepen is volgens het college complex en vraagt om afstemming met beschikbare ligplaatsen, andere schepen, en de totale capaciteit van de haven. Daarom vindt het college de huidige werkwijze passend bij deze context. Deze werkwijze is volgens de gemeente eerder al toegelicht aan de gemeenteraad. Dit gebeurde in brieven van 14 maart 2024 en 25 maart 2025.
Vroegtijdige aanvragen betekenen langere wachttijd
Volgens het college wordt de lengte van de reactietermijn vooral bepaald door het moment waarop een rederij haar aanvraag indient. Rederijen die ruim voor de officiรซle behandelperiode een reserveringsverzoek indienen, moeten langer wachten op een definitieve reactie. Aanvragen die later binnenkomen, kunnen vaak sneller worden beoordeeld. Toch is de kans op toewijzing dan soms kleiner vanwege beperkte beschikbare ruimte.
Voor het seizoen 2026 zijn de aanvragen volgens de gemeente al vanaf 1 november 2025 behandeld. Daarmee is de beoordelingsperiode de afgelopen jaren juist vervroegd, wat een positief effect heeft op riviercruises in Hoorn.
Actieve communicatie richting rederijen
Op de vraag welke maatregelen worden genomen om het proces te versnellen, antwoordt het college dat rederijen actief worden geรฏnformeerd over de gehanteerde werkwijze. Bij de bevestiging van reserveringen voor 2026 ontvangen rederijen ook informatie over het aanvraagproces voor 2027. Op die manier weten zij tijdig waar ze aan toe zijn en welke termijnen worden gehanteerd.
Volgens het college is het werkproces bekend bij de rederijen en leidt dit niet tot structurele problemen in de relatie met exploitanten van riviercruiseschepen. De goede verstandhouding met exploitanten houdt riviercruises naar Hoorn aantrekkelijk.
Financiรซle impact volgens college beperkt risico
Fractie Tonnaer vroeg ook naar de mogelijke financiรซle gevolgen als schepen van Scylla minder vaak Hoorn zouden aandoen. Het college wijst erop dat Scylla ook in 2025 en 2026 gewoon aanwezig is in de haven. Voor de economische impact verwijst de gemeente naar het rapport Impact van Riviercruise in West-Friesland. Dit rapport is op 12 maart 2025 met de raad gedeeld.
Uit dat rapport blijkt dat de gemeente Hoorn gemiddeld circa 7,70 euro per passagier aan inkomsten ontvangt. Daarnaast besteden passagiers gemiddeld ongeveer 60 euro per persoon per dag in West-Friesland. Bovendien is er volgens het college sprake van meer vraag naar ligplaatsen dan aanbod. Wanneer รฉรฉn schip minder vaak komt, ontstaat ruimte voor andere riviercruiseschepen, waardoor riviercruises Hoorn aantrekkelijk blijven.
Geen aanleiding voor verbeterplan
Tot slot vroeg Fractie Tonnaer of het college bereid is om vรณรณr het komende cruiseseizoen een verbeterplan aan de raad te sturen. Dit plan zou reactietermijnen structureel moeten verkorten en de relatie met rederijen herstellen. Het college ziet hiervoor geen aanleiding.
Volgens het gemeentebestuur zijn de relaties met riviercruiserederijen goed en verlopen de contacten in een โgoede en gemoedelijke sfeerโ. Daarmee lijkt het college de zorgen van Fractie Tonnaer niet te delen. Het ziet geen noodzaak tot extra maatregelen of beleidswijzigingen op korte termijn. Hiermee wordt de bestendigheid van riviercruises Hoorn verzekerd.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.













Een niet meer bestaande Fractie die nu Hoorn Centraal als naam gekozen heeft….
Maar zowel de boot als de route moeten tijdig gemaakt worden.
Je boekte een reis en als Hoorn plotseling ontbreekt kan natuurlijk niet.
Ik vond nov 2025 al vrij laat… tijdige aanvragen tijdig afhandelen is pure noodzaak om schade Claims te voorkomen.