CDA-raadslid Roy Hof stelt vragen over verkeer en woningbouw Hoogkarspel-Zuid

HOOGKARSPEL, 10 november – HOOGKARSPEL / WESTFRIESLAND – De plannen voor Hoogkarspel-Zuid, waar de komende jaren zo’n 3.000 nieuwe woningen moeten verrijzen, leiden opnieuw tot zorgen in de lokale politiek.
CDA-raadslid Roy Hof heeft het college van Drechterland schriftelijke vragen gesteld over de verkeersafwikkeling, de infrastructuur en de vertraging van woningbouwprojecten in het gebied.

Lees ook: Geen belemmeringen meer voor woningbouwplan De Evendeel in Hoogkarspel

Aanleiding is een brief van ontwikkelaar Scholtens Projecten B.V., waarin wordt benadrukt dat een goede verkeersstructuur cruciaal is voor de uitvoerbaarheid van de plannen.
Het CDA vreest dat zonder de eerder geplande Noord-Zuidverbinding het verkeer in en rond Hoogkarspel, Westwoud en De Huesmolen (Hoorn) zal vastlopen.

Verkeersdruk Westfriesland neemt toe

De druk op de regionale wegen in Westfriesland is de laatste jaren sterk toegenomen. De Westfrisiaweg (N307) en de aansluitende wegen richting Hoogkarspel en Venhuizen krijgen steeds meer verkeer te verwerken.
Volgens Hof zal de bouw van duizenden nieuwe woningen in Hoogkarspel-Zuid die druk verder vergroten.

We moeten voorkomen dat Hoogkarspel en omliggende dorpen straks dichtslibben. Zonder een toekomstbestendige verkeersstructuur gaat dit grote gevolgen hebben voor de leefbaarheid,” aldus Hof.

Het CDA wijst erop dat eerdere verkeersmodellen aangaven dat een noord-zuidverbinding essentieel is om de doorstroming te waarborgen. Toch stelt het college nu dat deze verbinding “niet noodzakelijk” is voor de ontwikkeling van Hoogkarspel-Zuid.

WOO-verzoek en gebrek aan informatie

De brief van 7 november 2025 volgt op een eerder WOO-verzoek (Wet open overheid) van Hof, waarin hij de gemeente om openbaarheid vroeg over documenten, rapporten en communicatie rond de verkeersafwikkeling.
Tot op heden is volgens het CDA nog geen volledig beeld verkregen van de verkeerskundige onderbouwing.

Hof eist daarom nu alle onderzoeksrapporten, berekeningen en adviezen sinds 2020, inclusief interne communicatie met de provincie Noord-Holland, ontwikkelaars en ingenieursbureaus.

Zonder inzicht in de verkeersplannen kunnen we geen verantwoorde besluiten nemen over 3.000 woningen,” stelt Hof.

Vertraging woningbouw dreigt

Naast de verkeersdiscussie speelt ook de woningbouwopgave in Drechterland een rol. De gemeente streeft naar 1.000 extra woningen vóór 2030, maar die doelstelling lijkt volgens Hof niet haalbaar.
Projecten zoals De Evendeel liggen stil, ondanks dat de ontwikkelaar aangeeft dat er geen verkeerskundige, ecologische of archeologische belemmeringen zijn.

Het CDA wil weten waarom De Evendeel niet van start gaat en of er bestuurlijke of beleidsmatige blokkades zijn.
Tegelijk vraagt Hof of het college bereid is om bestaande woningbouwlocaties te versnellen of nieuwe locaties toe te voegen om het tekort op te vangen.

De provincie vraagt om versnelling, maar lokaal loopt het vast op onduidelijkheid. Dat is funest voor jongeren die in de regio willen blijven wonen,” aldus Hof.

Regionale impact: meer druk op omliggende kernen

De gevolgen van de verkeersbeslissingen in Hoogkarspel reiken verder dan de dorpsgrenzen.
Verkeersbewegingen van en naar nieuwe woonwijken zullen ook effect hebben op Westwoud, Lutjebroek, Grootebroek, Enkhuizen en zelfs Hoorn.
Bewoners vrezen extra drukte op onder meer de Stationsweg, de Oosterblokkerweg en de aansluiting op de Westfrisiaweg (N307).

Lokale dorpsraden hebben eerder al aangedrongen op een regionaal afgestemd verkeersplan in samenwerking met de omliggende gemeenten en de provincie.

De infrastructuur van Westfriesland is niet berekend op 3.000 extra woningen zonder aanvullende maatregelen,” stelt een woordvoerder van een dorpsraad.

College aan zet: transparantie vereist

Het CDA vraagt het college om de gevraagde documenten digitaal te verstrekken en gemotiveerd aan te geven als delen niet openbaar kunnen worden gemaakt.
Daarbij wordt verwezen naar de motie ‘Noord-Zuidverbinding als randvoorwaarde voor Hoogkarspel-Zuid’ die op 30 juni 2025 door een meerderheid van de raad werd aangenomen.

Die motie stelde dat zonder een goede ontsluitingsweg geen grootschalige woningbouw kan plaatsvinden.
Het college moet nu verduidelijken of dat uitgangspunt nog steeds geldt.

Gevolgen voor bereikbaarheid en leefbaarheid

De discussie raakt aan bredere zorgen over de bereikbaarheid van Westfriesland.
Met nieuwe woningbouwprojecten in onder meer Medemblik, Enkhuizen en Drechterland, neemt de druk op de regionale infrastructuur toe.
Zonder adequate verkeersafwikkeling dreigen langere reistijden, onveiligere kruispunten en minder leefbare woonwijken.

Volgens Hof is dit hét moment om in overleg te treden met de provincie en de Regionale Mobiliteitsraad Westfriesland:

We moeten een integraal plan maken waarin verkeer, woningbouw en duurzaamheid hand in hand gaan. Alleen dan houden we Westfriesland bereikbaar én leefbaar.

Met zijn schriftelijke vragen dwingt het CDA Drechterland de discussie over verkeer en woningbouw in Hoogkarspel-Zuid open te breken.
De partij wil transparantie, onderbouwing en overleg voordat definitieve besluiten worden genomen.
Zonder een robuust verkeersplan dreigt volgens Hof een infrastructuurklem die niet alleen Hoogkarspel, maar heel Westfriesland raakt.

De bal ligt nu bij het college van Drechterland, dat de vragen en documenten de komende weken moet aanleveren.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.