HOOGKARSPEL/MEDEMBLIK – In 2019 werd door Bureau Vrolijks Blue Progress een oriënterend onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van deze vaarverbinding. Daarbij werden knelpunten in beeld gebracht en werd verkend welke opties er allemaal waren. In 2022 werden routes 3A en 3B (zie afbeelding hieronder, in het kader van de ambities van de gemeente Hoorn om de vaarmogelijkheden te versterken verkend. Al snel bleek dat deze technisch te ingewikkeld en daardoor te kostbaar zouden zijn. De route 1 tussen Medemblik en Hoogkarspel werd nog niet uitgewerkt.
Recreatieschap wil samen met de gemeenten in Oostelijk West-Friesland kijken wat er wel mogelijk is en of dit haalbaar is qua kosten. Vrolijks Blue Progress is bij het vervolg onderzoek de samenwerking aangegaan met Aannemersbedrijf De Boer en de Groot uit Zwaag en Harlingen die het (kosten)technische deel voor hun rekening namen en een zelfstandig rapport hebben gemaakt.
Vaarwegen West-Friesland
Het netwerk van vaarwegen biedt nu al de mogelijkheid om vanuit Hoorn (Bangert-Oostpolder) of Hoogkarspel (doorvaarbare woonwijk) naar het noorden te varen via Lutjebroek. Dit vraagt om een omweg met ruim een uur extra vaartijd. De onderlinge afstanden via de routes zijn in de basis aantrekkelijk voor dagtochten en korte tochtjes in de avond. Zie afbeelding hieronder
Het netwerk uitbreiden via een extra vaarverbinding verkort niet alleen de route zelf, maar brengt ook meerdere nieuwe vaarrondes in beeld, waardoor voor de bootbezitters in de kernen Wervershoof, Hoogkarspel, Stede Broec, Enkhuizen, Lutjebroek en Hoorn meer vaarmogelijkheden ontstaan. Met name vanuit de dichtbij gelegen kernen ontstaat met deze doorsteek de mogelijkheid korte rondjes te varen, voor een dagdeel of avond. Het zorgt voor spreiding op het al drukke netwerk. Zie afbeelding hieronder
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat bewoners in West-Friesland met een ligplaats aan huis veel meer mogelijkheden krijgen, maar ook de overige bewoners van West-Friesland met een boot(je) krijgen meer vaarroutes waardoor varen gevarieerder en aantrekkelijker wordt. Zo kunnen de inwoners van Hoorn, Medemblik, Drechterland en Enkhuizen binnen 1 dag een vaarronde maken zonder met een boottrailer naar andere gebieden te moeten rijden.
Knelpunten
In het rapport komen ook een paar knelpunten naar boven, knelpunten zijn o.a. de onderdoorgang onder de N505/Drechterlandseweg, de onderdoorgang De Gouw, de vaarduiker voor aansluiting met de boothelling bij Zwaagdijk en de sloot langs de Tolweg die moet worden verbreed.
Het bureau concludeert dan ook dat een nieuwe vaarverbinding tussen Hoogkarspel en Medemblik het netwerk van vaarwegen in het oostelijke deel van West-Friesland aantrekkelijker maakt en gaat zorgen voor meer variatie. 350 woningen en ca. 4000 vaartuigen in West-Friesland hebben voordeel van deze vaarweg die zorgt voor meer waterrecreatie en bootbezit/bootgebruik.
De vaarverbinding past binnen de uitgangspunten van het Hoogheemraadschap en blijft binnen één peilgebied zodat sluizen niet nodig zijn. Wel lopen op sommige plaatsen kabels en leidingen van o.a. Liander en PWN, wat een hoge investering gaat vragen om deze aan te passen. Vrolijks Blue Progress schat de totale kosten op ruim 2.2 miljoen euro zie afbeelding hieronder.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.