Wognum Noord gaat voor files zorgen op rotonde A.C. de Graafweg

De rotonde bij Wognum kan het extra verkeer straks niet aan

WOGNUM – Dat blijkt uit een reactie van de gemeente Medemblik op vragen van de VVD over de voortgang van Wognum Noord, de nieuwe woonwijk in Wognum. Er is door een extern bureau onderzoek gedaan naar de verkeerskundige impact en ontsluiting voor Wognum Noord en daaruit kwam naar voren dat het extra verkeer dat gebruik moet maken van de rotonde al snel tot filevorming zal gaan leiden.

Er zal dus naast de bouw van de nieuwe woonwijk ook moeten worden gewerkt aan een robuuste toekomstbestendige ontsluitingsstructuur waarbij ook de ontwikkelingen in de gemeente Opmeer wat het bedrijventerrein De Veeken betreft wordt meegenomen.

Voor wat betreft Wognum Noord daar komen ontsluitingen op de NIeuweweg en de Kerkstraat/Westeinderweg waarbij de aansluiting op de Nieuweweg voor de gemeente en provincie een complexe opgave wordt en nader bestudeerd wordt, maar ook dat is waarschijnlijk niet toereikend genoeg voor de mobiliteitsopgave van Wognum.

Zo is het verzoek van de Westfriese bedrijvengroep over de ontsluiting van Overspoor en de Hoorseweg niet opgenomen in het onderzoek en deze dienen wel bij de afweging van de ontsluitingsstructuur onderzocht te worden. Op dit moment loopt er een intern onderzoek en het resultaat zal worden meegenomen in het verkeersonderzoek Wognum Noord

Wat betreft de planning voor de bouw van Wognum Noord is er nog geen tijdspanne bekend, eerst moet samen met de provincie worden gekeken hoe de rotonde bij Wognum kan worden aangepast en wat een haalbare planning is voor deze rotonde. De gemeente hoopt in mei of juni van dit jaar meer duidelijkheid te hebben.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

3 thoughts on “Wognum Noord gaat voor files zorgen op rotonde A.C. de Graafweg

  1. Kunnen we naar jaren praten niet gewoon een keer iets gaan doen? Had tijdens de reconstructie van de ac de graafweg gewoon een extra kruising meegenomen net als bij Opmeer

  2. Zelfde probleem straks ook op de N239/Markerwaardweg als Molenblik 1 gerealiseerd is en Molenblik 2 in ontwikkeling gaat. De Markerwaardweg kan nooit de extra verkeersstroom verwerken, zeker de rotonde niet die komt op de plek van het huidige kruispunt N239. En dan heb je ook nog de N239 zelf..

  3. De Markerwaardweg bij Medemblik is niet zo heel druk. Zeker het stukje tussen de Almereweg en de N239 niet. Tot 2018 was dit stuk veel drukker omdat vrachtauto’s van en naar WFO vaak omreden via Medemblik omdat dat toen sneller was dan de oude Westfrisiaweg. Ook de N239 tussen Medemblik en Agriport kan nog wel wat meer verkeer aan. Bij Agriport en de A7 zullen de kruisingen al aangepast zijn voor de eerste paal van Molenblik 2 geslagen wordt. Ikzelf vind de situatie op de Almereweg veel dringender. Dit is een gebiedontsluitingsweg met veel kruisingen steeds op korte afstand van elkaar (omdat het allemaal T-kruisingen zijn ipv vierpuntskruisingen) en de kruising met de Klinkhamer zal nog drukker worden, evenals het laatste stukje Almereweg. Bovendien is er veel vrachtverkeer op de Almereweg en is het fietspad langs de Almereweg een belangrijke route voor schoolgaande kinderen. Gelukkig ligt het fietspad aan de andere kant van de Almereweg.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder