Kaart met verkeerssituatie Nieuweweg en Hoogkarspel-Zuid

DRECHTERLAND, 10 december 2025 – De gemeente heeft een uitgebreide raadsbrief gepubliceerd waarin zij antwoord geeft op schriftelijke vragen van de fractie GBD over de verkeersveiligheid op de Nieuweweg en de gevolgen van de gebiedsontwikkeling Hoogkarspel-Zuid voor het lokale wegennet. De vragen, ingediend door raadslid F. de Vos-Jansen, hadden betrekking op onderzoeken, veiligheid, doorstroming en de onderlinge samenhang tussen verschillende woningbouwprojecten. De brief biedt een gedetailleerd beeld van de stappen die zijn gezet én van de onderzoeken die nog lopen.

Geen nieuw onderzoek tussen 2020 en 2025, wél tijdelijke maatregelen

In de periode 2020–2025 is er geen nieuw verkeerskundig onderzoek uitgevoerd naar de Nieuweweg en de aangrenzende wegen. Het meest recente onderzoek stamt uit 2017. Wel werden in 2021 tijdelijke maatregelen aangebracht, zoals wegversmallingen en parkeerstroken. Deze dienden als pilot voor een toekomstige herinrichting en waren gebaseerd op een enquête onder bewoners.

Hoewel het onderzoek uit 2017 deels verouderd raakte door de gewijzigde verkeersstromen na de opening van de Westfrisiaweg in 2018, blijft een deel bruikbaar. Op basis daarvan én de nieuwe richtlijnen voor zogenoemde GOW30-wegen werkt adviesbureau Antea momenteel aan een nieuw ontwerp voor de herinrichting van de Nieuweweg.

Lopend verkeersonderzoek maakt aparte actualisatie overbodig

GBD vroeg of de gemeente bereid was een nieuwe verkeersveiligheidsanalyse te laten uitvoeren, gezien de verwachte groei door Hoogkarspel-Zuid. Volgens het college is dat nu niet nodig. Antea voert al een verkeerskundige analyse uit waarbij zowel de huidige als toekomstige verkeersstromen worden meegenomen. Dit omvat de Nieuweweg en andere belangrijke routes.

Het onderzoek omvat ook mitigerende maatregelen en brengt in kaart welke effecten de gebiedsontwikkeling heeft op verkeersveiligheid en leefbaarheid. De resultaten worden op 1 februari 2026 verwacht. Mocht een aanvullende verdieping nodig blijken, dan volgt alsnog een separate opdracht.

Samenhang met Evendeel, WK Fleurs en Groot-Vriend

De Raad vroeg ook hoe andere woningbouwprojecten worden meegenomen in verkeersberekeningen. De Evendeel is geen gemeentelijk project en maakt daarom geen deel uit van de gemeentelijke verkeersdoorrekeningen. Het verkeersonderzoek dat de ontwikkelaar presenteerde is door de gemeente afgekeurd. Dit komt doordat het onvoldoende rekening houdt met cumulatieve effecten en regionale verkeersstromen.

Voor Hoogkarspel-Zuid wordt wél een integrale analyse uitgevoerd. Hierbij worden alle relevante verkeersstromen – waaronder die op de Nieuweweg en de Streekweg – onderzocht. Op basis daarvan kan de gemeente onderbouwde besluiten nemen.

Cumulatieve verkeersdruk op Nieuweweg en Streekweg in beeld

Het college benadrukt dat verkeersveiligheid en doorstroming altijd worden getoetst bij ruimtelijke plannen. Bij De Evendeel blijkt dit juist een knelpunt: de voorgestelde ontsluitingsroute zou leiden tot twee zeer dicht op elkaar gelegen T-kruisingen. Dat zorgt voor opstoppingen en extra risico’s. Een verkeersveilige ontsluiting kan daardoor niet worden aangetoond.

Het onderzoek van Antea voor Hoogkarspel-Zuid biedt wel een volledig beeld van de cumulatieve effecten. Hierdoor kan de gemeenteraad gefaseerd besluiten welke maatregelen nodig zijn.

Maatregelen vooraf inzichtelijk, niet pas na realisatie

Om te voorkomen dat verkeersproblemen pas zichtbaar worden ná de eerste bouwfasen van Hoogkarspel-Zuid, heeft de gemeente begin november 2025 opdracht gegeven voor een uitgebreid verkeersonderzoek. Hierin wordt per fase bekeken welke maatregelen noodzakelijk zijn om veilige en goed doorstromende routes te garanderen.

Uiterlijk in februari volgt een voorstel voor een maatregelenpakket. De gemeenteraad wordt in het eerste kwartaal van 2026 volledig geïnformeerd, nog vóór de vaststelling van het omgevingsplan en de bijbehorende omgevingseffectenrapportage (OER).

Noord-Zuidverbinding geen onderdeel van Hoogkarspel-Zuid

De veelbesproken Noord-Zuidverbinding maakt géén onderdeel uit van de planvorming voor Hoogkarspel-Zuid. De verbinding werd in het verleden onderzocht als mogelijke route voor vracht- en agrarisch verkeer, maar dit stond los van de huidige gebiedsontwikkeling.

Bovendien is de motie om de Noord-Zuidverbinding als randvoorwaarde te koppelen aan Hoogkarspel-Zuid op 30 juni 2025 verworpen. De gemeente ziet daarom geen rol meer voor deze verbinding in de huidige planvorming.

Wel wordt in SED-verband gekeken naar de bredere mobiliteitsstructuur in de regio. Daarbij worden alternatieven onderzocht binnen de Regionale Agenda Mobiliteit.

Onderzoeksrapporten deels vertrouwelijk, maar raad krijgt inzage

GBD vroeg om alle verkeersonderzoeken uit de periode 2020–2025 openbaar te maken. De gemeente meldt dat sommige rapporten bedrijfsgevoelige informatie bevatten en daarom niet openbaar mogen worden gedeeld. Ze worden wel vertrouwelijk ter inzage gelegd bij de griffie, onder geheimhoudingsplicht.

Inwoners blijven betrokken via participatie en zienswijzen

Participatie blijft volgens het college een belangrijk onderdeel van de besluitvorming. Inwoners worden betrokken via gebiedscafés, gesprekken met bewoners en ondernemers en formele zienswijzemomenten. Voor de volgende planfase volgt een nieuw participatiekader, zodat voor iedereen duidelijk is hoe zij kunnen meedenken.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.