Algemeen

Verkeersproblemen WFO-terrein eindelijk aangepakt

ZWAAGDIJK-OOST – Gemeente Medemblik, het bestuur van het WFO-terrein (BWFO) en de provincie Noord-Holland gaan samen aan de slag om de doorstroming en de verkeersveiligheid op het bedrijventerrein in Zwaagdijk te verbeteren. 

Op de foto: Ondertekening bij rotonde Zwaagdijk-Oost door Jeroen Olthof (PNH), Harry Nederpelt (gem Medemblik) en Aad Kraakman (BWFO) foto: Elmer van der Marel 

Concrete oplossingen

Op 7 februari tekenden de drie partijen een samenwerkingsovereenkomst waarin zij concrete oplossingen hebben vastgelegd. Op korte termijn betekent dat het volgende:   

  • De provincie investeert in een bypass langs de rotonde op het WFO-terrein. De bypass dient als verbinding tussen de Appelmarkt en de N240, waardoor de rotonde ontlast wordt. Naar verwachting wordt dit in 2026 gerealiseerd;  
  • Gemeente Medemblik pakt de fietsinfrastructuur op het bedrijventerrein aan. Hiermee wordt het voor werknemers en bezoekers straks veiliger en aantrekkelijker om op de fiets naar het WFO-terrein te komen. Zo worden op het bedrijventerrein bijvoorbeeld meer fietsstroken toegevoegd en wordt er ter hoogte van de Zaadmarkt, nabij de rotonde, een fietsdoorsteek gemaakt; 
  • Het BWFO gaat aan de slag met een werkgeversaanpak. Hierbij worden werknemers gestimuleerd om hun reis van en naar werk nog beter in te richten en op elkaar af te stemmen. Het BWFO wordt ondersteund door de provincie en bureau Breikers. 

Langetermijnmaatregelen

Uit onderzoek blijkt dat de verkeersdrukte de komende 10 jaar stijgt. Dit heeft onder andere te maken met de sociaaleconomische groei en de woningbouwopgave in de regio. Daarom start de provincie ook een verkenning naar langetermijnmaatregelen om de N240, de N505 en de N307 na 2035 bereikbaar en begaanbaar te houden. 


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

One thought on “Verkeersproblemen WFO-terrein eindelijk aangepakt

  1. Klinkt leuk, maar dit helpt nauwelijks aangezien dit het probleem zo’n 100 meter verlegd (vergeet het brugje namelijk niet) waar de 2 verkeersstromen elkaar dan weer bij de verkeerlichten kruizen. De bypass zou dan ook een directe eigen rijstrook naar Hoorn moeten hebben om zo extra te ontlasten tegen het verkeer dat vanaf Medemblik komt. Het is het verkeer vanaf Medemblik dat zo slecht gedoseerd wordt vanaf de verkeerslichten waardoor je als uitgaand verkeer vanaf de Zaadmarkt constant vanuit stilstand moet vertrekken. Als men de verlichten ook beter zou afstellen dan kan het verkeer vanaf de Zaadmarkt ook beter doorrijden.

Laat een reactie achter bij SebastiaanReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.