Parkeerdruk en vergunning parkeren in de Oosthoek en Oud-West

Kritische vragen over vergunning parkeren in de Oosthoek

MEDEMBLIK, 17 december 2025 – Tijdens de raadscommissie van 8 januari 2026 staat de bespreeknotitie over vergunning parkeren in de Oosthoek op de agenda. Onder agendapunt 8.4 zal het college worden bevraagd over de uitgangspunten en gevolgen van dit parkeerbeleid. De fractie GemeenteBelangen heeft hiervoor een uitgebreide set schriftelijke vragen ingediend, mede naar aanleiding van aanhoudende signalen van bewoners uit zowel de Oosthoek als Oud-West.

Volgens GemeenteBelangen leven er al geruime tijd zorgen bij bewoners over de impact van vergunning parkeren op bereikbaarheid, parkeerdruk en betaalbaarheid. Vergunning parkeren in de Oosthoek is een onderwerp dat de fractie zorgvuldig, inhoudelijk en transparant wil bespreken, voordat onomkeerbare besluiten worden genomen.

Lees ook: Vergunningparkeren Oosthoek Medemblik financieel niet sluitend

Aantal vergunningen versus beschikbare parkeerplaatsen

Een van de meest prangende vragen betreft de verhouding tussen het aantal parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen. In de Oosthoek zouden maximaal 570 parkeervergunningen mogelijk zijn, terwijl het gebied volgens de beschikbare cijfers slechts 340 parkeerplaatsen telt. GemeenteBelangen vraagt het college om technisch en inhoudelijk te onderbouwen hoe deze verhouding tot stand is gekomen en welke aannames daarbij zijn gehanteerd.

Bewoners vrezen dat deze discrepantie leidt tot structurele parkeerdruk, zeker in de avonduren wanneer de parkeerregulering actief wordt.

Dreigend waterbedeffect richting Oud-West

Daarnaast uit de fractie zorgen over een zogenoemd waterbedeffect. Wanneer vergunning parkeren alleen in de Oosthoek wordt ingevoerd, bestaat volgens bewoners van Oud-West het risico dat parkeerproblemen zich verplaatsen naar aangrenzende wijken.

GemeenteBelangen vraagt het college waarom er niet voor is gekozen om vergunning parkeren gelijktijdig in te voeren in zowel de Oosthoek als Oud-West. Integratie van vergunning parkeren Oosthoek met omliggende wijken zou niet alleen het waterbedeffect kunnen beperken, maar volgens de fractie ook kunnen leiden tot lagere legestarieven voor bewoners door schaalvoordelen.

Waarom geen 24/7 vergunning parkeren?

Tijdens overleg met een bewonerswerkgroep op 10 november is volgens GemeenteBelangen ook gesproken over de optie van vergunning parkeren 24 uur per dag, 7 dagen per week. Deze variant is echter niet opgenomen als volwaardige optie in de huidige bespreeknotitie.

De fractie wil weten waarom deze mogelijkheid niet nader is uitgewerkt en waarom zij nu niet kan worden meegenomen in de besluitvorming, terwijl deze optie mogelijk duidelijker en eenvoudiger is voor bewoners en handhaving.

Onzekerheid over laadpalen en gehandicaptenparkeren

Ook rond laadpalen bestaan onduidelijkheden. GemeenteBelangen vraagt welke regels gelden tussen 16.00 en 22.00 uur: zijn parkeerplaatsen met laadpaal dan uitsluitend bedoeld voor ladende vergunninghouders, of mogen ook anderen daar parkeren en laden?

Voor bezoekers met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) zonder parkeervergunning is eveneens onduidelijk waar zij terecht kunnen in de Oosthoek, waar vergunning parkeren een rol speelt, en Oud-West tijdens de gereguleerde uren. De fractie wil voorkomen dat deze groep onbedoeld wordt buitengesloten.

Campers, caravans en eigen terrein

Een ander aandachtspunt betreft campers en caravans, die geen parkeervergunning kunnen krijgen. GemeenteBelangen vraagt of bewoners hun camper of caravan tijdelijk op straat mogen zetten voor laden en lossen, en zo ja, voor welke maximale periode.

Daarnaast stelt de fractie vragen over woningen met een garage of oprit die feitelijk niet geschikt zijn voor parkeren, bijvoorbeeld omdat deze in gebruik zijn als berging of groenvoorziening. Hoe bepaalt de gemeente of een parkeerplaats op eigen terrein in de Oosthoek daadwerkelijk bruikbaar is? En welke criteria gelden daarbij?

Afbouwregeling en maximum aantal vergunningen

Tot slot vraagt GemeenteBelangen om duidelijkheid over de afbouwregeling uit artikel 9 lid 4 van het parkeerbeleid. Wanneer gaat deze regeling in, hoe lang loopt zij, en welk afbouwschema wordt toegepast?

Het uiteindelijke doel is maximaal twee parkeervergunningen per adres. De fractie wil weten of dit ook geldt voor huishoudens met meer dan twee volwassen bewoners en hoe dit beleid sociaal en praktisch wordt gemotiveerd.

Ingediend door GemeenteBelangen

De schriftelijke vragen zijn ingediend door Hans Nipshagen en Roel Braaksma namens de fractie GemeenteBelangen. Tijdens de raadscommissie van 8 januari zal blijken in hoeverre het college de zorgen van bewoners weet weg te nemen en of het voorgestelde vergunning parkeren beleid in de Oosthoek kan rekenen op voldoende draagvlak.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

One thought on “Zorgen over vergunning parkeren Oosthoek Medemblik

  1. Ik woon in Hoorn maar geen idee waar deze wijken lopen en zijn.
    Wel is het hele puzzel en ik zag daar geen huis komen, komt er niemand meer op visite!
    Ook in Hoorn is het puinzooi van regels en vage plaatjes online, welke nog wel of niet.
    Verder zijn voor extra wijk ook meer handhavingskosten en administratie van bewoners nodig.
    En bij verhuizen en huis verkopen?
    Ik sla deze over omdat ze over 5 of 10 jaren verder kunnen uitbreiden.
    Daarom ben ik tegen deze goedbedoelde maar zelden terug gedraaide regels.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.