WEST-FRIESLAND – Over de eerste helft van 2025 heeft de NS een verlies geleden van 60 miljoen euro, 5 miljoen euro minder dan over dezelfde periode in 2024. Voor de NS redenen om de mes flink in de organisatie te zetten om zo de kosten met zeker 200 miljoen euro naar beneden te brengen. De opbrengsten uit het reizigersvervoer was in de eerste helft van 2025 ruim 1.5 miljard euro en werd ruim 140 miljoen euro in aankoop van treinen en in verduurzaming gestoken.
Structurele bezuinigingen
De 200 miljoen bezuinigingen wil de NS. bereiken door vooral op het hoofdkantoor te gaan snijden in het personeelsbestand, minder inhuur en op huisvestingskosten te gaan besparen. Dit moet er voor zorgen dat nog dit jaar 50 miljoen euro wordt bespaard. Aan de andere kant mag in 2026 de NS. het treinkaartje met 6 tot 8% verhogen.
Ondertussen is de kans groot dat er weer gestaakt gaat worden omdat op twee vakbonden na, er nog steeds geen CAO is afgesloten met de bonden aan de ene kant en de NS. aan de andere kant. De vakbonden eisen volgens de NS. een onmogelijke loonsverhoging die niet is op te brengen voor de NS. De stakingen dit jaar kostte de NS. vele miljoenen euro’s aan inkomsten.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.