SSC DeSom ziet het financiële tekort oplopen richting 2030

WEST-FRIESLAND, 13 november 2025 – Het Shared Service Center DeSom (SSC DeSom) ziet zijn financiële positie de komende jaren verder verslechteren. Uit de Kaderbrief 2027 blijkt dat het tekort binnen de gemeenschappelijke regeling oploopt tot bijna 2 miljoen euro in 2030. Daarmee worden de deelnemende gemeenten geconfronteerd met een structureel probleem dat niet eenvoudig is op te lossen en dat mogelijk grote gevolgen heeft voor hun eigen begrotingen.

Wat is SSC DeSom?

SSC DeSom is een gezamenlijke ICT-organisatie van meerdere gemeenten in Noord-Holland Noord. Het shared service center verzorgt een gestandaardiseerde en veilige digitale werkplek, inclusief applicatiehosting, informatiebeveiliging en technisch beheer. Het doel is om schaalvoordeel te behalen, kosten te beheersen en tegelijkertijd hoogwaardige ICT-dienstverlening te leveren.

De afgelopen jaren is ingezet op DeSom 2.0: een flexibeler model dat beter moet aansluiten bij het daadwerkelijke gebruik door de deelnemende organisaties. Toch blijkt die transitie in de praktijk complexer en duurder dan vooraf voorzien.

Rode cijfers in de meerjarenraming

In de meerjarenraming 2027-2030 schetst SSC DeSom een somber financieel beeld. Voor 2027 wordt een tekort van circa 1,59 miljoen euro geraamd. Dat tekort loopt daarna jaarlijks verder op, tot ongeveer 1,75 miljoen euro in 2030. Daarmee nadert het tekort de grens van 2 miljoen euro per jaar.

Deze tekorten ontstaan doordat de structurele lasten sneller stijgen dan de baten. De bijdragen van de deelnemende gemeenten nemen wel toe, maar onvoldoende om de groeiende kosten op te vangen.

Kosten stijgen op meerdere fronten

De lasten van SSC DeSom stijgen door een combinatie van factoren. Zo nemen de licentiekosten jaar op jaar toe, mede door aangescherpte voorwaarden van grote leveranciers zoals Microsoft. Alleen al de aanpassing van Microsoft-licenties kost in 2030 ruim 1,75 miljoen euro per jaar.

Daarnaast drukken hogere salariskosten zwaar op de begroting. De loonkosten stijgen richting 2030 naar ruim 3,6 miljoen euro per jaar, mede door loonindexatie en de noodzaak om gespecialiseerd ICT-personeel aan te trekken en te behouden. Ook uitgaven aan informatiebeveiliging, audits, cloudverbruik en externe dienstverleners laten een structurele groei zien.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Onzekerheden maken beeld mogelijk nog slechter

Belangrijk detail: de gepresenteerde cijfers zijn nog exclusief diverse financiële risico’s. In de kaderbrief staat expliciet dat meerdere recente ontwikkelingen niet zijn verwerkt in de meerjarenraming, omdat de financiële gevolgen nog niet volledig bekend zijn.

Zo heeft WerkSaam Westfriesland aangekondigd per oktober 2026 uit te treden uit SSC DeSom. Deze uittreding leidt tot frictiekosten en het wegvallen van bijdragen, waarvan de exacte impact nog niet is doorgerekend. Ook het uitstel van de nieuwe digitale werkplek en de gedwongen vervanging van ICT-infrastructuur zorgen voor extra druk op de begroting.

Daarmee is niet uitgesloten dat het uiteindelijke tekort hoger uitvalt dan nu wordt geraamd.

Gevolgen voor deelnemende gemeenten

De tekorten van SSC DeSom komen uiteindelijk terecht bij de deelnemende gemeenten. Als de kosten niet verder kunnen worden beperkt, betekent dit hogere bijdragen of aanvullende financiële bijstellingen in gemeentelijke begrotingen. In een tijd waarin veel gemeenten al worstelen met oplopende uitgaven en onzekerheid over rijksbijdragen, is dat een zorgwekkend perspectief.

De kaderbrief maakt duidelijk dat de huidige situatie niet houdbaar is zonder ingrijpende keuzes. Het Algemeen Bestuur van SSC DeSom heeft daarom een adviescommissie ingesteld, bestaande uit gemeentesecretarissen van de deelnemende gemeenten. Deze commissie moet in het eerste kwartaal van 2026 komen met een gedragen toekomstperspectief.

Politieke en bestuurlijke keuzes onvermijdelijk

De komende periode wordt cruciaal. Gemeenteraden zullen nadrukkelijker betrokken worden via raadsinformatiebrieven en regionale bijeenkomsten. Daarbij zal niet alleen worden gesproken over de financiële tekorten, maar ook over de vraag welke rol SSC DeSom in de toekomst moet spelen.

Opties variëren van verdere versobering van de dienstverlening tot een herziening van de samenwerkingsvorm. Ook schaalvergroting of juist afbouw van taken behoort tot de mogelijkheden, al gaan dergelijke keuzes gepaard met politieke gevoeligheden en praktische consequenties.

Conclusie: waarschuwing in kaderbrief

De Kaderbrief 2027 fungeert nadrukkelijk als een waarschuwing. Het oplopende tekort richting bijna 2 miljoen euro in 2030 laat zien dat SSC DeSom voor grote uitdagingen staat. Zonder ingrijpen dreigt de gemeenschappelijke regeling een steeds zwaardere last te worden voor de deelnemende gemeenten.

De komende maanden zullen uitwijzen of er voldoende bestuurlijke en politieke ruimte is om het tij te keren, of dat gemeenten zich moeten voorbereiden op structureel hogere ICT-kosten. Eén ding is duidelijk: niets doen is geen optie meer.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.