MEDEMBLIK – Van oktober 2024 tot en met oktober 2025 heeft onder de vlag MarketingMedemblik een pilot met een shared service center (ssc) plaatsgevonden. Het ssc is operationeel ondergebracht bij Stichting EventMedemblik en heeft marketingtalent geleverd voor uitvoerende activiteiten op meerdere terreinen. Het initiatief is voortgekomen uit een duidelijke behoefte vanuit de markt en bleek in de pilotperiode breed inzetbaar en gewaardeerd.

Divers aan afnemers

Afnemers zijn spelers op het gebied van toerisme, cultuur, detailhandel, sport, erfgoed en het sociaal domein. Deze organisaties hebben het ssc overwegend positief beoordeeld. Respondenten geven aan dat de geboden ondersteuning volledig of grotendeels aansluit bij hun behoefte en dat het ssc bijdraagt aan kostenbesparing en het creëren van eenheid in communicatie-uitingen. Kelly van Straalen van Winkelhart Wognum: “Dankzij MarketingMedemblik hebben we op het gebied van communicatie en levendigheid een belangrijke slag kunnen maken. Zo is er voor ons winkelgebied een huisstijl ontwikkeld die zorgt voor een professionele en eenduidige uitstraling. Ook ondersteunt MarketingMedemblik ons bij het promoten en organiseren van tal van evenementen die het winkelgebied echt een plek maken om elkaar te ontmoeten. De korte lijnen en snelle uitvoering maken het een fijne partij om mee te werken.

Van elkaar leren

Het shared service center heeft zich ook als belangrijke verbinder bewezen. Raymond Kaandorp van Winkelen in Medemblik: “Het ssc maakt samenwerken met andere winkelgebieden in gemeente Medemblik laagdrempeliger. Alle winkelgebieden in de gemeente staan voor dezelfde belangrijke opgave, namelijk het verder versterken van de band met de inwoner. MarketingMedemblik helpt de verschillende winkelgebieden ervaringen met elkaar te delen en van elkaar te leren; het wiel is immers soms al uitgevonden. Zo zorgen we samen voor een sterkere detailhandel in onze gemeente.

Sectoroverstijgend

Daarnaast bevordert het ssc sectoroverstijgende samenwerking. Organisaties uit het sociaal domein noemen het meedenken en uitvoeren van het ssc een grote meerwaarde en merken dat een shared service center sociale veld en het lokale bedrijfsleven beter met elkaar verbindt. Doordat ssc werkzaamheden voor meerdere domeinen verzorgt, worden nieuwe kansen sneller zichtbaar en ontstaan er gemakkelijker concrete samenwerkingen.
Extra capaciteit
Tegelijkertijd geven respondenten enkele wensen aan: zo zien zij graag extra capaciteit om grootschaliger campagnes op te zetten en roepen zij op tot een verdere intensivering van de samenwerking tussen verschillende winkelgebieden.

Toeristische producten

In samenwerking met musea, toeristische ondernemers en het informatiepunt, ontwikkelde MarketingMedemblik het afgelopen jaar diverse producten. Naast folders met fiets en erfgoedroutes -die gretig afname vonden bij de informatiepunten- werd de MedemblikCARD geïntroduceerd. Op initiatief van de erkende Medemblikker musea is een kortingskaart ontwikkeld om bezoek aan meerdere musea te stimuleren. René van der Broeke, directeur Museumstoomtram Hoorn–Medemblik: “De MedemblikCARD is niet alleen een uiting van gastvrijheid, maar ook van onze samenwerking. De positieve ervaring van het afgelopen seizoen en de eenvoud van het concept maken dat we de MedemblikCARD graag willen uitbreiden met bijvoorbeeld horeca en detailhandel. Het is een krachtig instrument om alle kernen in de gemeente met elkaar te verbinden.”

Stichting EventMedemblik

EventMedemblik faciliteert samenwerking en bundelt het aanbod voor groepen met als doel de opbrengsten hiervan in te zetten voor de promotie van Medemblik. Wie de missie van de stichting kent, ziet de keuze om het shared service center bij de stichting onder te brengen, dan ook als een logische. Oprichter Gerda Kaarsemaker: “Vijf jaar terug zagen we dat een partij die praktische ondersteuning biedt op het gebied van samenwerking, zeer welkom was. Zo hebben wij de afgelopen jaren mooie arrangementen ontwikkeld voor onder meer Museumstoomtram en riviercruises waar tal van ondernemers profijt van hebben. Een mooi voorbeeld is ProefMedemblik, waarbij bezoekers bij verschillende restaurants en winkels worden getrakteerd op een proeverij van Westfriese streekproducten.

Lokaal marketingtalent

De evaluatie bevestigt dat een integrale inzet van marketingcapaciteit voordelen oplevert op het gebied van efficiency, kostenbesparing en eenduidige communicatie. De pilot toont bovendien dat een shared service center kansen op gebied van productontwikkeling en samenwerking sneller zichtbaar maakt. “Het afgelopen jaar zijn voorzichtig de eerste contouren van een shared service center geschetst middels een pilot. Een klein team parttime contentmakers, waarbij ook ruimte was voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, heeft zich met veel plezier ingezet voor onze mooie gemeente. De synergie smaakt naar meer. Het wemelt in onze gemeente van het marketingtalent. Een shared service center op eigen bodem betekent werkgelegenheid voor deze groep specialisten. Laten we dit talent omarmen. Bovendien: wie kan ons verhaal nu beter vertellen dan wij zelf?


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.