WOGNUM, 13 december 2025 – Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Medemblik op 18 december 2025 ligt een motie voor die grote impact kan hebben op de verkeerssituatie in Wognum. De motie, ingediend door Elise Salman namens het CDA en mede ondertekend door MIRGEN!, gaat over de ontsluiting van de nieuwe woonwijk Wognum-Noord. Hierbij is er specifieke aandacht voor de Kerkstraat en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
De motie wordt behandeld in samenhang met de Kaderstellende Notitie project Wognum-Noord. Het is gebaseerd op artikel 33 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Medemblik 2023.
Tweede ontsluiting via Kerkstraat roept vragen op
In de plannen voor Wognum-Noord is opgenomen dat de nieuwbouwwijk een tweede ontsluiting krijgt op de Kerkstraat. Deze is bedoeld voor wandel-, fiets- en autoverkeer. Juist deze keuze roept vragen en zorgen op bij de raad. In de kaderstellende notitie staat dat de Kerkstraat in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg ‘min’. Dit betekent dat de weg in de toekomst zowel als 30 km/u-weg als 50 km/u-weg kan worden ingericht.
Tegelijkertijd wordt in dezelfde notitie aangegeven dat, gezien de huidige inrichting en het gebruik van de weg, een 30 km/u-categorisering voor het deel van de Kerkstraat tot aan de overgang met de Westeinderweg logisch is. Het is goed te onderbouwen. Wel vraagt het kruispunt Kerkstraat – Verlengde Kerkweg in dat geval om aanvullende aanpassingen.
Onvoldoende duidelijkheid over inrichting ontsluiting
Tijdens de behandeling van de notitie in de commissie van 4 december bleek volgens de indiener dat er nog weinig concreet bekend is over hoe de ontsluiting precies wordt vormgegeven. Dat terwijl in het GVVP ook de verbinding Kerkstraat–Westeinderweg al expliciet als punt van aandacht is benoemd.
De motie onderstreept dat dit juist het moment is om keuzes te maken. Zodra de wijk is gerealiseerd en de verkeersstromen eenmaal op gang zijn gekomen, wordt het aanpassen van de infrastructuur vaak ingewikkelder. En het wordt kostbaarder.
Veel langzaam verkeer verwacht
Een belangrijk argument in de motie is dat de ontsluiting intensief gebruikt zal worden door wandelaars en fietsers. Dit betreft ook schoolgaande kinderen en inwoners die richting het dorpscentrum gaan. De Kerkstraat is nu al een drukke weg en extra verkeer vanuit een nieuwe woonwijk kan de druk verder vergroten.
De indieners vinden het daarom essentieel dat de veiligheid van kwetsbare weggebruikers vanaf het begin centraal staat in de planvorming. Niet alleen autoverkeer, maar juist langzaam verkeer moet veilig en logisch zijn ingepast.
Verzoek aan het college: kijk breder dan Kerkstraat
De motie roept het college van burgemeester en wethouders op om bij de stedenbouwkundige uitwerking van Wognum-Noord twee belangrijke onderzoeken te doen. Ten eerste moet worden bekeken of de Nieuweweg kan functioneren als hoofdontsluiting van de woonwijk. Als dat het geval is, kan dit de verkeersdruk op de Kerkstraat en Westeinderweg aanzienlijk verminderen.
Daarnaast vraagt de raad het college om te onderzoeken hoe rondom de ontsluiting op de Kerkstraat het beste kan worden ingezet op een 30 km/u-zone. Daarbij gaat het niet alleen om snelheidsborden. Het betreft ook de daadwerkelijke inrichting van de weg. Dit omvat versmallingen, oversteekplaatsen en visuele maatregelen die lagere snelheden afdwingen.
‘Auto te gast’-principe als optie
Een concreet voorstel in de motie is om bij de ontsluiting vanuit de woonwijk richting de Kerkstraat in te zetten op een langzaam-verkeerroute. Bijvoorbeeld in de vorm van een ‘auto te gast’-straat. In zulke straten heeft langzaam verkeer prioriteit en worden automobilisten nadrukkelijk te gast geacht. Dit draagt bij aan een veiliger en rustiger straatbeeld.
Dit principe sluit aan bij bredere ontwikkelingen binnen verkeersbeleid. Hierbij worden woonstraten steeds vaker ingericht op verblijfskwaliteit en veiligheid in plaats van doorstroming.
Afweging voor de toekomst van Wognum
Met deze motie wil de raad sturen op een toekomstbestendige en veilige inrichting van Wognum-Noord en de omliggende infrastructuur. De discussie raakt niet alleen de nieuwe wijk, maar ook bestaande bewoners van de Kerkstraat en omliggende wegen.
De behandeling van de motie op 18 december 2025 zal duidelijk maken of het college de gevraagde onderzoeken en uitgangspunten overneemt. Daarmee kan een belangrijke stap worden gezet richting een verkeersveilige ontwikkeling van Wognum-Noord, waarin leefbaarheid en veiligheid hand in hand gaan.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.











