Ondernemers Medemblik willen actievere rol in de lokale toeristische marketing

Veertig jaar Bakkerijmuseum was niet mogelijk geweest zonder haar vrijwilligers (Foto aangeleverd)

MEDEMBLIK – De gemeente Medemblik deed in 2024 een verwoede poging om VISIT Medemblik, het toeristische platform, te zelfstandigen, hierop besloot de gemeente Medemblik om de uitvoering zelf op te pakken en is gaan inventariseren hoe er op wat voor manier er uitvoering kan gaan worden gegeven aan de toeristische marketing op de lange termijn. Medemblik zegt dat zij van mening is dat voor de uitvoering van de toeristische marketing het van belang is dat er een goede samenwerking is tussen gemeente, uitvoerder van de toeristische marketing en ede (toeristische) ondernemers in Medemblik.

Lees ook: Toeristen besteden ruim 52 miljoen euro in de gemeente Medemblik tussen 2015 en 2019

Actievere rol

De ondernemers in Medemblik die te maken hebben met toeristen hebben aangegeven dat zij graag een actievere rol willen spelen in de uitvoering van de lokale toeristische marketing van de gemeente Medemblik en bereid zijn hier een financiële bijdrage aan te leveren. Medemblik laat weten dat zij een publiek-private samenwerking als een constructie ziet waarmee langdurig kan worden samengewerkt om Medemblik in een aantrekkelijkere positie te zetten voor bezoekers en de continuïteit te waarborgen. Maar Medemblik ziet het concept voorstel van de Ondernemers Federatie Medemblik (OFM) nog niet als een uitvoerbaar plan omdat in het plan wordt voorgesteld de gemeentelijke bijdrage te verhogen met € 42.200,-,

Medemblik zegt hierover dat dit in een tijd dat de gemeente voor blijvende onzekerheid staat een groot risico is, Medemblik krijgt te maken met de ravijnjaren door de grote bezuinigingen vanuit het Rijk richting de gemeenten in Nederland. Om die reden heeft de gemeente Medemblik in de Voorjaarsnota 2025 geen voorstel gedaan om het budget voor toeristische marketing te verhogen.

Daarnaast moet Medemblik zich, als publieke financier, houden aan de wet- en regelgeving die gelden voor publiek-private samenwerkingen, waaronder aanbestedingsregels. Medemblik: “Wij moeten nog onderzoeken of de voorgestelde financieringsconstructie rechtmatig is”. De bedoeling is dat Medemblik een bedrage geeft aan de Stichting Ondernemersfonds Medemblik (SOM) waarop de SOM de bijdrage geeft aan de stichting Toeristisch Platform Medemblik (STPM) die op haar beurt weer opdracht geeft aan het voorgestelde Shared Service Compagnie (SSC).

Medemblik: “De constructie waarop dit is voorgesteld, lijkt op het financieren van een ‘nieuwe’ partij (het SSC). Dit strookt niet met een transparant en eerlijk proces. Gelet op het (gewenste) budget is de opdrachtwaarde voor een langdurige samenwerking namelijk al snel boven de Europese aanbestedingsgrens1. Daarnaast is er bij deze constructie mogelijk sprake van staatssteun“.

Nog niet bij de eindstreep

Medemblik geeft aan dat zij zich blijft inzetten om samen met OFM, StPM en de SOM en de betrokken toeristische ondernemers de goede basis die Medemblik de afgelopen 10 jaar heeft neergezet met Visit Medemblik door te zetten en te verstevigen door middel van een publiek-private samenwerking. “Maar“, zegt Medemblik, “We zijn nog niet bij de eindstreep, om deel te nemen an de publiek-private samenwerking is rechtmatigheid voor ons de belangrijkste randvoorwaarde, dit moet op orde, zuiver en transparant zijn en vraag om nadere juridische uitwerking“.

Lees ook: Horeca Noord-Holland: meer aandacht schenken aan toerisme, mobiliteit, arbeidsmarkt en duurzame ontwikkeling


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.