Huurders moeten gebreken direct melden bij de verhuurder, ‘voorkom extra kosten’

unfinished wall tiling in construction site

Schimmel op een muur

WESTFRIESLAND – Steeds meer huurders klagen over schimmel in hun woning. ‘Bij DAS worden veel zaken gemeld die gaan over wateroverlast en schimmelproblemen. Vocht in de woonkamer, water in de kelder en schimmel door optrekkend vocht zijn veelvoorkomende problemen,’ zegt Christa Verploeg van DAS

Huurders eisen actie van verhuurders

Huurders voelen zich vaak machteloos en eisen actie van verhuurders, die de oorzaak vaak zoeken in weersomstandigheden, slechte ventilatie en hoge grondwaterstand. Verhuurders moeten in principe gebreken aan de woning herstellen. Verploeg: “Een woning moet veilig en bewoonbaar zijn, zonder ernstige gebreken. Schimmel, lekkages en structurele vochtproblemen horen niet thuis in een huurwoning. Verhuurders moeten deze problemen aanpakken.”

Huurcommissie inschakelen

Huurders hebben een schadebeperkingsplicht,‘ zegt Verploeg. “Zij moeten zelf redelijke maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen, zoals goed ventileren en gebreken direct melden bij de verhuurder. Als het niet lukt om tot een oplossing te komen, kunnen huurders van sociale huurwoningen of middenhuurwoningen de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan de huurprijs tijdelijk verlagen tot het gebrek is verholpen. De Huurcommissie kan geen herstel afdwingen, maar wel huurverlaging opleggen tot wel 70 procent bij ernstige schimmel.

Opties als verhuurder in gebreke blijft

Alle huurders, ook in de vrije sector, kunnen naar de kantonrechter stappen. De rechter kan de verhuurder verplichten het probleem te verhelpen, huurverlaging opleggen en zelfs schadevergoeding toekennen bij bijvoorbeeld gezondheidsklachten of beschadigde spullen.

Verploeg: “In de praktijk houden rechters en de Huurcommissie vaak rekening met de ernst van de gebreken en de inspanningen van verhuurder en huurder om de problemen op te lossen. Huurders hebben naast een schadebeperkingsplicht ook de verplichting om hun medewerking te verlenen aan het uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Verhuurders moeten op hun beurt aantonen dat zij stappen hebben ondernomen om de gebreken te verhelpen. Als de verhuurder van mening is dat de oorzaak van de problemen bij de huurder ligt, moet hij dat aantonen. Bijvoorbeeld dat de huurder niet aan zijn ventilatieplicht voldaan heeft. “

Serieus gebrek

Schimmel in een huurwoning is een serieus gebrek waarvoor de verhuurder in de meeste gevallen juridisch verantwoordelijk is. Huurders moeten zorgen dat ze snel en schriftelijk actie ondernemen, bewijs verzamelen en – indien nodig – de Huurcommissie of rechter inschakelen. Verhuurders doen er goed aan om klachten serieus te nemen en snel tot herstel over te gaan om juridische procedures en huurverlaging te voorkomen.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder