HAUWERT, 24 november 2025 – Co Vlaar van de D66-fractie in Medemblik heeft op een reeks raadsvragen ingediend over de aanhoudende en grootschalige grondtransporten in Hauwert. Bewoners signaleren al maanden een constante stroom van tientallen vrachtwagens per dag. De transporten vinden plaats op twee weilandpercelen, aangeduid als 712 en 593, gelegen tussen Hauwert 125 en 127. Deze percelen worden volgens D66 gebruikt door partijen die niet de eigenaar zijn van de grond
Wat begon als een tijdelijke activiteit in de zomer leek eind augustus tot rust te komen, maar in de herfstperiode nam het aantal transporten opnieuw sterk toe. De omvang en duur van de werkzaamheden veroorzaken grote vragen bij omwonenden en in het dorp. Vlaar spreekt van een “massaal karakter” van de transportbewegingen en benadrukt vooral het gebrek aan publieke communicatie vanuit de betrokken partijen over de aard en noodzaak van de activiteiten.
Bewoners ervaren maandenlange overlast
Volgens de toelichting in het document ervaren bewoners in Hauwert al maanden hinder door de vrachtwagens die door het dorp moeten rijden. De routing door de dorpskern is volgens Vlaar “onvermijdelijk” vanwege de ligging van de percelen. Ondanks dat chauffeurs zich volgens de fractie netjes gedragen en hun snelheid aanpassen aan het wegdek, zorgt de constante stroom van zwaar verkeer voor geluidsoverlast, onrust en extra drukte in het dorp
Waarom hier wél massale transporten zonder communicatie?
Een opvallend punt in de raadsvragen is de vergelijking die Vlaar maakt met woningbouwprojecten. Bij nieuwbouw worden transporten, routing, planning en hinder standaard vooraf gecommuniceerd naar bewoners. Voor Hauwert lijkt dat echter niet gebeurd te zijn, ondanks de schaal en impact van het project.
Co Vlaar vraagt daarom expliciet waarom er zulke grote verschillen bestaan in informatievoorziening tussen woningbouwprojecten en grootschalige agrarische of particuliere grondtransporten.
De kern van de zes raadsvragen
De brief bevat zes concrete vragen die de gemeenteraad moeten helpen te achterhalen wat er precies speelt. Hieronder een overzicht van de onderwerpen die D66 aankaart.
1. Is de gemeente vooraf geïnformeerd?
D66 wil weten of de gemeente wist van de aard, omvang en duur van het project, en of er contact is geweest met de opdrachtgever of uitvoerder over het belang van communicatie richting dorp en omwonenden.
2. Kloppen de meldingen of vergunningen?
De partij vraagt of de toegepaste locatie van de gestorte grond overeenkomt met de meldingen of vergunningen die zijn aangevraagd of verstrekt.
3. Waarom zoveel grond?
D66 wil weten wat de reden is voor de enorme hoeveelheden grond die worden aangevoerd.
Betreft het een bestemmingswijziging? Een agrarisch project? Een ophoging? Of andere motieven?
4. Hoe zit het met herkomst en milieukwaliteit?
Een van de meest gevoelige onderwerpen:
- Waar komt de grond vandaan?
- Is de grond schoon of verontreinigd?
- Hoe zit het met stikstofdepositie door de transporten?
- Welke vergunningen zijn noodzakelijk geweest?
5. Wordt binnen vergunningverlening rekening gehouden met bewonerscommunicatie?
D66 vraagt of de gemeente normaliter eisen stelt aan communicatie richting de omgeving bij projecten met veel transportbewegingen.
6. En als dat niet verplicht is: moet dat dan veranderen?
De partij stelt voor om mogelijk het beleid aan te passen zodat grootschalige grondtransporten onder dezelfde communicatieregels gaan vallen als woningbouwprojecten. Het doel: meer transparantie en minder hinder.
Hauwert wil duidelijkheid – en snel
Het dorp Hauwert is klein, landelijk en niet ingericht op langdurige zware transporten door de kern. Door het ontbreken van informatie groeit de onrust onder bewoners. D66 geeft met deze raadsvragen gehoor aan de signalen uit de gemeenschap en vraagt de gemeente snel duidelijkheid te verschaffen over de gang van zaken.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.















