ENKHUIZEN – Dit jaar zijn er vier Nederlandse winnaars die met hun project met Erasmus+ een European Innovative Teaching Award (EITA) in de wacht slepen: ROC Midden Nederland uit Utrecht (categorie mbo), Via Egnatia uit Driebergen (categorie primair en voortgezet onderwijs), Stichting Netwerkpro uit Amsterdam (categorie volwasseneneducatie) en RSG-Enkhuizen (categorie European Language Label). Zij ontvangen allen deze prijs voor een vernieuwend onderwijsproject. De EITA is een jaarlijks initiatief van de Europese Commissie om innovatieve, interactieve en inclusieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje te zetten.eurooese
Thema: actief burgerschap
Het thema van de vijfde EITA-prijsuitreiking is actief burgerschap. Elk winnend project heeft dit thema op een vernieuwende manier benaderd. Uniek aan deze editie is dat er voor het eerst een prijs is uitgereikt binnen de sector volwasseneneducatie. Ook bijzonder: ROC Midden Nederland wint voor het tweede jaar op rij de award in de categorie mbo.
“Dat is zo mooi. Dat het niet afloopt. Erasmus+ brengt écht onze leerlingen in beweging.” Marjon van Dam, docent Engels
Tienergidsen door Spaanse en Nederlandse leerlingen
RSG-Enkhuizen werkte samen met een middelbare school uit Caravaca, Spanje, om leerlingen op te leiden tot wereldburgers. Dit deden ze door taalonderwijs en internationale samenwerking te combineren. De leerlingen maakten samen met hun Spaanse leeftijdsgenoten een tienergids over hun eigen woonplaats. Met deze gids promoten ze op een creatieve manier betrokkenheid bij de gemeenschap en laten ze zien hoe belangrijk burgerparticipatie is. De Tienergidsen zijn beschikbaar bij lokale VVV’s in Enkhuizen en Caravaca en zijn van waarde voor zowel inwoners als toeristen.
Op bezoek
De leerlingen uit Enkhuizen gingen op bezoek bij de leerlingen uit Caravaca de La Cruz en andersom. De leerlingen oefenden niet alleen de Engelse taal. Ze ontdekten ook elkaars cultuur en werden uitgedaagd om met lokale ondernemers in gesprek te gaan. “We hebben ze echt zien groeien, doordat ze uit hun comfortzone moesten stappen,” vertelt docent Engels Marjon van Dam. De drietalige tienergids voor zowel Caravaca de la Cruz als Enkhuizen ligt nu, drie jaar na het project, nog altijd in de VVV-kantoren in beide steden.”
Je schrijft geschiedenis met deze leerlingen. Jaren later komen ze terug en zeggen ze: meneer, weet u nog? Dat is onbetaalbaar. Trevor, TTO-coördinator
Bredere blik op de arbeidsmarkt
Door het project kregen de leerlingen ook een bredere blik op de arbeidsmarkt. Marjon legt uit: ‘Veel leerlingen denken na de mavo door te gaan naar de havo. Maar deze leerlingen verdienen méér, meer inzichten over de kansen die er buiten de deuren van de school zijn. Een aantal leerlingen denkt door zo’n ervaring ook: ik zou hier weleens terug willen komen voor bijvoorbeeld een vervolgopleiding.“
Twee leerlingen zijn daadwerkelijk na hun eindexamen iets met toerisme gaan doen. Het is zo mooi om te zien hoe zo’n internationale ervaring een blijvende impact maakt. Marjon van Dam, docent Engels
Levens van leerlingen verrijken
“Dankzij Erasmus+ kunnen we het leven van onze leerlingen verrijken en hen kansen bieden die ze anders nooit zouden krijgen” vertelt Trevor. Marjon vult aan: “Het is een groot compliment. We hebben iets neergezet waar onze leerlingen trots op zijn, en wij ook. Het mooiste is dat zij gezien en gehoord worden, en dat wij nu als school óók gezien en gehoord worden.” (Erasmus Plus)
Foto: Erasmus Plus
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.