ZWAAGDIJK-OOST – Action, de non-food discounter, zag zijn netto-omzet in de eerste zes maanden van 2025 stijgen tot €7,3 miljard, een toename van 17,9% ten opzichte van 2024. De vergelijkbare omzetgroei (like-for-like) bedroeg 6,8%.
Action opende 125 nieuwe winkels en sloot de periode af met in totaal 3.043 winkels in 13 landen. Elke week bezoeken gemiddeld 20,2 miljoen klanten een Action-winkel voor hun dagelijkse benodigdheden. In Duitsland, inmiddels de tweede grootste markt voor Action na Frankrijk, werd de 600e winkel geopend in Bremen. In Polen werd de 400e winkel geopend in Poznań. Action ligt op schema om in 2025 gemiddeld minstens één winkel per dag te openen, met een totaal van circa 370 nieuwe winkels.
“Nu het economische klimaat voor veel klanten uitdagend blijft, blijven zij vertrouwen op Action als hun favoriete winkel voor dagelijkse benodigdheden tegen de laagste prijs,” zegt Hajir Hajji, CEO van Action. “We blijven meer klanten aantrekken naar onze bestaande winkels. Bij nieuwe winkels worden we vaak verwelkomd door enthousiaste klanten die in de rij staan te wachten op de opening. Dat zagen we ook in Zwitserland, waar we in april zijn gestart en waar de verwachtingen zijn overtroffen.”
Zwitserland en Roemenië
De eerste Action-winkel in Zwitserland opende op 4 april en verwelkomde duizenden enthousiaste klanten. Sindsdien zijn er nog vier winkels geopend in het land, met een vergelijkbare klantbelangstelling.
Action bereidt zich momenteel voor op de opening van winkels in Roemenië. De opening van de eerste winkel in Pitești, in het zuiden van Roemenië, staat gepland voor 24 september van dit jaar.
Viering van 3.000 Action-winkels in Europa
Op 5 juni opende Action zijn 3.000e winkel in Italië. Deze mijlpaal werd in heel Europa gevierd, in alle winkels samen met klanten, collega’s, leveranciers en partners. Klanten genoten van speciale aanbiedingen. Medewerkers van Action ontvingen een eenmalige netto bonus tot €300 en een speciaal jubileumcadeau als blijk van waardering. Tijdens een Europese leveranciersbijeenkomst deelde Action zijn voortgang op het gebied van marktuitbreiding en het duurzaamheidsprogramma met leveranciers.
Voortgang duurzaamheidsprogramma Action
Action opende officieel zijn 16e distributiecentrum in Europa, en het eerste in Spanje, drie jaar na de opening van de eerste winkel in dat land. Elk aspect van het distributiecentrum in Illescas, van de bouwmaterialen tot de geïnstalleerde apparatuur, is ontworpen volgens de hoogste duurzaamheidsnormen. Als gevolg daarvan is de faciliteit gecertificeerd als ‘Outstanding’ door BREEAM, de internationale norm voor duurzaam bouwen. Dit is nu de standaard voor alle nieuwe distributiecentra van Action.
Als onderdeel van het duurzaamheidsprogramma zet Action zich in voor langdurige partnerschappen die kinderen ondersteunen bij een veilige, gezonde en kansrijke start in het leven. Ter gelegenheid van de opening van de 3.000e winkel doneerde Action €100.000 aan elk van haar partners: SOS Kinderdorpen en de Johan Cruyff Foundation. Ook werd een nieuw internationaal partnerschap aangegaan met de Prinses Máxima Centrum Foundation, ter ondersteuning van hun missie om elk kind met kanker te genezen, met optimale levenskwaliteit.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.