WEST-FRIESLAND – Nu niet direct allemaal massaal een houtkachel kopen, de uitspraak van de Reclame Code Commissie gaat over de campagne ‘Eerlijk over Houtstook’ van Milieu Centraal. De commissie stelt de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) op twee belangrijke hoofdpunten in het gelijk: de claim dat houtstook “altijd ongezond” is en de veelgebruikte visualisatie met een weckpotje vol grafiet zijn beide misleidend bevonden.
Misleidende absolute gezondheidsclaim
De Reclame Code Commissie stelt vast dat de campagnetekst:“Veel mensen vinden een houtkachel of open haard gezellig. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de rook erg ongezond is.“, oneerlijk en misleidend is. Hierdoor heeft Milieu Centraal in strijd gehandeld met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code. Volgens de RCC wekte de misleidende campagnetekst zonder enige nuancering de indruk dat iedere vorm van houtstook onvermijdelijk ernstige gezondheidsschade veroorzaakt.
“Hoewel er aanwijzingen zijn, is er nog geen duidelijk wetenschappelijk bewijs wat de gevolgen van houtstook zijn voor de volksgezondheid,” aldus de voorzitter van de RCC.
Ook ‘weckpotje’ is misleidend
Ook het weckpotje dat Milieu Centraal in de campagne gebruikt is volgens de RCC misleidend, de afbeelding van fijnstof op het potje geeft een verkeerde indruk bij het publiek, omdat het lijkt dat dit de uitstoot van één avondje stoken is.
Milieu Centraal oneens met uitspraak
Milieu Centraal voerde aan dat zij als niet-commerciële stichting buiten de reikwijdte van de Nederlandse Reclame Code zou vallen. De RCC ging daar niet in mee: de uitingen zijn erop gericht om het gedrag van consumenten te beïnvloeden en zijn daarom toetsbaar. De RCC benadrukt dat ook gesubsidieerde campagnes aan eerlijke en zorgvuldige communicatie-eisen moeten voldoen. Ook werd duidelijk dat Milieu Centraal in opdracht van de overheid handelt en dat zij zelf niet de initiatiefnemer was van de campagne over houtstook.
Voorzitter Gert Kooij van NHK zegt over de uitspraak: “Het is winst dat de commissie heeft vastgesteld dat de campagne op essentiële punten te ver is gegaan. Het publieke vertrouwen in door de overheid gefinancierde campagnes is gebaat bij evenwichtige en feitelijke communicatie, niet bij angstretoriek. Deze uitspraak bevestigt dat er grenzen zijn aan activistische en polariserende framing.”
De NHK roept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die heeft de campagne gefinancierd, de campagne offline te halen of te corrigeren.
Deze video bevat dus misleidende teksten
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.