KOGGENLAND, 1 december 2025 – De Rekenkamer van de gemeente Koggenland is momenteel niet actief vanwege openstaande vacatures na het ontslag van alle leden. Om deze situatie duurzaam op te lossen, wordt onderzocht of aansluiting bij de gezamenlijke Rekenkamer van Medemblik en Opmeer mogelijk en wenselijk is. In deze rapportage wordt de stand van zaken toegelicht en worden de vervolgstappen geschetst die nodig zijn om tot een gezamenlijk raadsvoorstel te komen.
Consultatie bij de gezamenlijke rekenkamer
In een voorgesprek met de griffiers van Medemblik en Opmeer is afgesproken dat eerst de gezamenlijke Rekenkamer Medemblik-Opmeer wordt geraadpleegd. Deze consultatie moest duidelijk maken of er beletselen bestaan voor toetreding van Koggenland. De gezamenlijke rekenkamer ziet echter geen belemmeringen, maar benadrukt dat de uiteindelijke beslissing een bevoegdheid is van de drie afzonderlijke gemeenteraden. Pas wanneer daar politieke instemming bestaat, kan verdere uitwerking plaatsvinden.
Documenten en werkwijze
Bij de memo zijn twee belangrijke documenten gevoegd: het Onderzoeksprotocol 2024 en het Reglement van Orde 2024 van de Rekenkamer Medemblik-Opmeer. Hierin staan de onderzoeksmethodiek, selectiecriteria en werkprocessen beschreven. Een vergelijking van deze stukken met de werkwijze in Koggenland laat zien dat de uitgangspunten sterk overeenkomen. Net als in Koggenland richt de gezamenlijke rekenkamer zich op onderzoek naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van gemeentelijk beleid.
De rekenkamer werkt met een groslijst van mogelijke onderzoeksonderwerpen, die jaarlijks wordt geactualiseerd. De uiteindelijke onderwerpen worden gekozen op basis van maatschappelijk belang, financieel gewicht en bijdrage aan de controlerende rol van de gemeenteraad. Dit sluit nauw aan bij de werkwijze die Koggenland hanteert.
Vergelijking van onderzoeken en financiën
Gemiddeld voert de Rekenkamer Medemblik-Opmeer twee tot drie onderzoeken per jaar uit. Dat is iets meer dan in Koggenland, waar de norm tussen één groter of twee kleinere onderzoeken ligt, met een gemiddelde van ongeveer 1,5 per jaar.
Financieel blijkt dat de begrotingen grotendeels vergelijkbaar zijn. Het gezamenlijke budget in 2025 bedraagt € 77.400, gebaseerd op € 1,33 per inwoner. Medemblik draagt € 61.200 bij en Opmeer € 16.200. De begroting van Koggenland voor 2025 bedraagt € 30.153. Bij toepassing van het tarief van € 1,33 per inwoner zou Koggenland uitkomen op € 31.272, wat vrijwel overeenkomt met het huidige budget.
Een belangrijk verschil is de inzet van de secretaris. Bij Medemblik-Opmeer bedraagt deze bijdrage € 17.000. In Koggenland zijn de secretaristaken intern bij de griffie belegd. Bij verdere uitwerking zal besproken moeten worden hoe een gezamenlijke secretarisfunctie vorm kan krijgen.
Ook wordt in Medemblik-Opmeer gewerkt met een klankbordgroep namens de raden en worden nieuwsbrieven uitgegeven over lopende onderzoeken. Deze elementen verschillen van de werkwijze in Koggenland.
Vervolgstappen
Gezien de overeenkomsten in taken en werkwijze en het positieve advies van de gezamenlijke rekenkamer, kan het onderzoek naar aansluiting worden voortgezet. Alle drie de presidia wordt gevraagd in te stemmen met verdere gesprekken tussen de griffiers. Het doel is te komen tot één gezamenlijk raadsvoorstel over toetreding van Koggenland.
Het streven is de mogelijke aansluiting te koppelen aan de installatie van de nieuwe gemeenteraden en de benoeming van afvaardigingen, zoals voor de klankbordgroep.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.












