Parkeren in het centrum van Enkhuizen met parkeermeters en handhaving

ENKHUIZEN, 18 december 2025 – De gemeente Enkhuizen zet een grote stap richting de invoering van betaald parkeren. Nog voor de zomer van 2026 moet het nieuwe parkeerbeleid van kracht worden. Kern van het besluit: inwoners van Enkhuizen die geen parkeervergunning hebben, krijgen dagelijks twee uur gratis parkeren in het centrum. Daarna geldt een tarief van 2 euro per uur. Op het NS-station en het Dirck Chinaplan gaat parkeren straks 3 euro per uur kosten.

Met deze maatregel wil het college meer grip krijgen op de parkeerdruk in de historische binnenstad en tegelijkertijd rekening houden met inwoners die niet beschikken over een parkeervergunning.

Lees ook: Vragen over parkeerbelastingen Enkhuizen 2026

Twee uur gratis parkeren voor postcode 1601 en 1602

Oorspronkelijk was het plan om het gratis parkeren van twee uur per dag alleen toe te kennen aan inwoners met postcode 1602, de buitenwijken van Enkhuizen. Dankzij een derde voorstel, ingediend door CDA en HEA, is daar echter postcode 1601 โ€“ de binnenstad โ€“ aan toegevoegd.

Volgens deze partijen is dat een noodzakelijke aanvulling. Ook in de binnenstad wonen namelijk inwoners die geen recht hebben op een parkeervergunning, bijvoorbeeld omdat zij formeel beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein. In de praktijk blijkt die mogelijkheid niet altijd bruikbaar, waardoor zij zonder deze regeling onevenredig hard geraakt zouden worden door betaald parkeren.

Einde aan blauwe zones in de binnenstad

Met de invoering van betaald parkeren verdwijnen de blauwe zones uit de binnenstad van Enkhuizen. In plaats daarvan komt een systeem met parkeermeters en digitale handhaving. Parkeervergunningen worden niet langer gekoppeld aan een papieren vergunning, maar aan het kenteken van het voertuig.

Parkeerwachters controleren straks digitaal of een voertuig gerechtigd is om gratis te parkeren, een vergunning heeft of dat er betaald moet worden. Volgens de gemeente maakt dit de handhaving efficiรซnter en voorkomt het misbruik van oude vergunningen of parkeerschijven.

Verschillende tarieven per locatie

Het nieuwe parkeerbeleid maakt onderscheid tussen verschillende gebieden. In het centrum van Enkhuizen geldt een tarief van 2 euro per uur, nadat de twee uur gratis parkeren zijn verbruikt. Op drukke locaties zoals het NS-station en het Dirck Chinaplan wordt het tarief hoger: daar gaat parkeren 3 euro per uur kosten.

Met deze differentiatie wil de gemeente langdurig parkeren op strategische plekken ontmoedigen en ruimte creรซren voor kortparkeerders, bezoekers en winkelend publiek.

Politieke verdeeldheid in de raad

Het besluit over betaald parkeren werd door een ruime meerderheid van de gemeenteraad gesteund. Alleen de Piratenpartij en D66 stemden tegen.

De Piratenpartij is principieel tegen betaald parkeren. Volgens die partij leidt het invoeren van parkeertarieven vooral tot extra kosten voor inwoners en bezoekers, zonder dat daarmee structurele problemen worden opgelost.

D66 had een andere invalshoek. Die partij vindt dat het nu vastgestelde beleid onvoldoende bijdraagt aan wat volgens hen het echte doel van parkeerbeleid zou moeten zijn: het terugdringen van het aantal autoโ€™s in de binnenstad. D66 pleitte voor een steviger ontmoedigingsbeleid en meer inzet op alternatieven zoals fiets en openbaar vervoer.

Wethouder erkent mogelijke bij-effecten

Wethouder Win Bijman erkende tijdens de behandeling van het voorstel dat betaald parkeren niet zonder risicoโ€™s is. Hij kon niet beloven dat er na invoering geen negatieve bij-effecten zullen optreden. Denk daarbij aan verplaatsing van parkeerdruk naar omliggende wijken of meer zoekverkeer aan de randen van het centrum.

Volgens de wethouder zal de gemeente de invoering daarom nauwlettend monitoren. Waar nodig kunnen maatregelen worden aangepast of aangescherpt om ongewenste effecten te beperken.

Invoering nog voor de zomer van 2026

De planning is dat betaald parkeren nog voor de zomer van 2026 wordt ingevoerd. In de aanloop daarnaartoe volgt verdere uitwerking van het systeem, communicatie richting inwoners en de technische voorbereiding van parkeermeters en handhaving.

Voor veel inwoners van Enkhuizen betekent dit een duidelijke verandering. Tegelijkertijd probeert de gemeente met het gratis parkeren van twee uur per dag voor inwoners zonder parkeervergunning een balans te vinden tussen leefbaarheid, bereikbaarheid en eerlijkheid. Of die balans in de praktijk ook standhoudt, zal pas blijken nadat het nieuwe parkeerbeleid daadwerkelijk is ingevoerd.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.