Lopen is zo gewoon, dat niemand zich daar echt druk over hoeft te maken. Of toch wel?
WEST-FRIESLAND – De Voetgangersvereniging Nederland maakt zich sterk voor de voetgangers. Deze moeten meer aandacht krijgen in het lokale beleid en de lokale handhaving. Volgens de vereniging wordt het STOP principe (Stappen, Trappen, OV, Particulier vervoer) steeds vaker in gemeenten gehanteerd als ontwerpprincipe voor woonwijken. De vereniging juicht dit toe maar uit de praktijk blijkt dat voetgangers in de knel komen
Auto leidend in woonwijken
“In bestaande wijken was de auto meestal leidend voor het ontwerp,” zegt de Voetgangersvereniging. “Ook de oude dorps- en stadskernen werden met doorbraken bereikbaar gemaakt voor de auto. Inmiddels is in de grote steden het beleid omgebogen en gericht op een autoluwe binnenstad. De dominante positie van auto’s in de binnensteden is inmiddels teruggedrongen, maar er wordt nog (te) veel ruimte ingenomen door rijdende en geparkeerde auto’s. De auto’s worden bovendien zwaarder, breder en hoger en vormen als zodanig een steeds groter gevaar voor voetgangers (en fietsers!)“
Patty Muller, oprichtster van de Voetgangersvereniging, zegt dat er een tweede tendens is waar te nemen, en dat is het sterk gestegen aantal fietsen, en vaak worden deze fietsen geparkeerd op de stop waardoor de ruimte om te lopen beperkt wordt. Muller: “Daarnaast wordt er vaak op voetgangersdomeinen kriskras gefiets, iets dat zeer ongewenst, zeker gezien de huidige snelheden en zwaarte van fietsers omhoog gaat, door het toenemende gebruik van e-bikes zoals fatbikes, speed pedelecs, urban arrows en bestelfietsen.”
Lopen moet een stuk beter voor de voetganger
Het mag duidelijk zijn dat lopen gezond is voor lijf en leden en mensen ook mentaal gezond houdt, het is goedkoop, geeft meer kans op ontmoetingen, is onthaastend en voor verblijf heb je geen vervoermiddel nodig. Voor mensen met een beperking is het dan ook nodig dat er goede loopvoorzieningen zijn.
Muller: “Kortom, het is hoog tijd dat lopen op de eerste plaats komt te staan in het gemeentelijk beleid. Daarom wil de Voetgangersvereniging met u in gesprek over lopen in uw gemeente. Wij hanteren daarbij de volgende 10 speerpunten, die wat ons betreft de hoogste prioriteit moeten krijgen“
10 speerpunten
De tien speerpunten van de Voetgangersvereniging zijn o.a. dat voetgangers zonder stress moeten kunnen oversteken, dat een stoep vrij is om te kunnen lopen zonder obstakels en dat terrassen allen op de stoep mogen als er zeker een 2 meter brede loopruimte overblijft.
Maar ook moeten er bij werkzaamheden aan de weg meer rekening worden gehouden met voetgangers en moeten OV-haltes beter bereikbaar zijn voor voetgangers. De Voetgangersvereniging roept de gemeenten daarnaast op om ruimte te maken om te kunnen slenteren, te ontmoeten en te spelen en dat straten moeten worden onthaast door lagere maximale snelheden in te stellen.
De stoep is geen fietspad
Muller gaat verder door te stellen dat de stoep geen fietspad is, fietsers nemen het niet zo nauw met de regels en fietsen vaak gewoon over de stoep en niet op een fietspad of weg. Muller: “Is er geen stoep? Maak er dan een woonwijk van daar mag enkel stapvoets worden gereden, en gemeenten, maak werk dat jullie een voetgangersvriendelijke gemeente worden.“
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.