WEST-FRIESLAND – Er zijn al vragen gesteld in de Tweede Kamer over de prijs van onze levensmiddelen in de supermarkten, de Tweede Kamer wil van het kabinet weten hoe de prijzen naar beneden kunnen want Nederland loopt behoorlijk uit de pas met de ons omliggende landen, vooral het verschil met Duitsland is groot.
De grootste veroorzaker van het prijsverschil is de prijs die de fabrikanten aan de supermarkten berekend, deze ligt een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland. Een reden voor o.a. de Jumbo, Albert Heijn en online supermarkt Picnic om bepaalde merken uit de winkels te halen tot de producenten de prijs naar beneden hebben gebracht, met als resultaat dat wekenlang de koffie van o.a. Douwe Egberts en de thee van Picnic, beiden producten van JDE Peet’s één van wereld grootste leverancier van koffie en theeproducten. Jumbo heeft laten weten de helft van de hogere prijs voor eigen rekening te nemen, een kilo koffie zou rond de 17e euro anders moeten gaan kosten.
De onderhandelaar voor de supermarkten Gianluigi Ferrari zegt in de Telegraaf: „JDE Peet’s dicteert deze prijzen, waarbij ze rekening houden met een marge voor de kosten van supermarkten. Als supermarkten onder deze prijs verkopen, heeft dat direct gevolgen voor hun winst.”
Ook Jumbo topman van Veen ziet meer en meer mensen goedkopere producten zoals koffie en wasmiddelen kiezen. Van Veen: “Ik vind dat zorgelijk want we hebben het hier wel over eerste levensbehoeften.”
JDE Peet’s wilde geen commentaar geven aan de Telegraaf over de ruzie tussen supermarkten en het bedrijf. JDE Peet’s wijst wel naar de sterk gestegen koffieprijzen op de wereldmarkt, ondertussen steeg de winst van JDE Peet’s met bijna 50% in 2024 naar 543 miljoen euro. Voor belastingen was het bedrijfsresultaat 1,587 miljard euro.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.