MEDEMBLIK – Bedrijventerrein Agriport A7 bij Middenmeer trekt veel verkeer. 80% van dat verkeer rijdt via de Dijkweg (N239) van en naar de A7. Bij bedrijventerrein Agriport A7 wil de provincie de kruising met de Dijkweg (N239) en de aansluiting op de op- en afritten van de A7 aanpassen, zodat er meer autoverkeer veilig van en naar de A7 kan. Op de kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport komt een veiliger oversteek voor fietsers. De start van de werkzaamheden zal medio 2027 zijn. Verkeer dat gebruikt maakt van de N239 zal veel overlast ondervinden van de werkzaamheden en zal worden omgeleid via alternatieve routes
Kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport
Dit kruispunt is te krap voor het toegenomen verkeer. Het gebeurt regelmatig dat grote vrachtwagens die vanaf het bedrijventerrein rechtsaf de Dijkweg (N239) opgaan richting de A7 daarbij de linker weghelft nodig hebben. Het verkeer stroopt op, en er ontstaan onveilige situaties, met name voor fietsers.
Lees ook: Verkeersdrempels N239 om de snelheid te remmen tijdens werkzaamheden.
De provincie wil op de kruising meer rijstroken aanleggen en de opstelvakken om af te slaan naar Agriport langer maken. Vanwege de ligging van de Westfriese Omringdijk ten noorden van de Dijkweg (N239) worden de uitbreidingen aan de zuidzijde van de weg gerealiseerd. De toegang naar het bedrijventerrein wordt verbreed, wat betekent dat de doorsteek in de dijk verbreed wordt.
Per dag steken op het kruispunt Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport tussen de 100 en 200 fietsers de Dijkweg (N239) over. De provincie legt hier in 2027 een vrij liggende fietsoversteek aan. Om het oversteken nu al iets makkelijker en veiliger te maken, heeft de provincie met 2 verhogingen in de weg afgedwongen dat het autoverkeer zich aan de maximum snelheid van 50km/h houdt.
Op- en afritten A7
Door de bolling van het viaduct over de A7 is er weinig zicht op de kruising. Ook kan de afrit vanuit Amsterdam het verkeer soms lastig verwerken waardoor files ontstaan op de vluchtstrook. De opstelstroken aan het einde van de afritten van de A7 naar de N239 worden verbreed en van een extra strook voorzien. Dat geldt voor de opstelstrook vanuit de richting Amsterdam en vanuit de richting Middenmeer. Daardoor ontstaat meer opstelruimte, waardoor uitvoegend verkeer niet ophoopt op de A7.
Lees ook: Provincie gaat eerst knooppunt Agriport aanpakken, daarna de Parallelweg
Ook de opritten van de N239 naar de A7 worden aangepast. Op de N239 wordt extra opstelruimte gerealiseerd om de snelweg op te kunnen en er komen verkeerslichten om het verkeer goed af te wikkelen van en naar de snelweg.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Ik las dit artikel ook al op de website van het NHD. Op de website van de provincie met betrekking tot de herinrichting van de kruisingen N239 met de Coppershorn en de op- en afritten A7, wordt nog steeds aangegeven dat alledrie kruisingen voorzien zullen worden van verkeerslichten. De kruising bij Agriport zal bovendien 2 rechtdoorstroken per rijrichting op de N239 krijgen. Over een rotonde wordt niet gesproken. Vroeger was er wel een plan om bij Agriport een rotonde aan te leggen, maar volgens mij is dat plan vervangen door verkeerslichten. In het artikel van het NHD wordt bovendien ook gesproken van een rotonde aan het einde van de N242 bij Middenmeer zodat Agriport-noord langs die kant op de A7 ontsloten kan worden. Dit plan dateert van rond 2018 als ik me goed herinner en had volgens mij in 2022 gerealiseerd moeten zijn, maar is inmiddels ook al stilletjes van de website van de provincie verdwenen. Dus volgens mij is deze berichtgeving gebaseerd op oudere plannen die al verdwenen zijn.
Overigens is het de schuld van de provincie zelf dat de kruising ondanks de verkeerslichten onveilig is. Zodra het ene licht op rood springt, springt het volgende direct op groen, zonder een periode dat verkeer dat door oranje gereden is of traag verkeer (overstekende oudere fietsers), de kruising kunnen vrijmaken. Ook dat vrachtauto’s vanaf Agriport soms in conflict komen met verkeer op de linksaffer vanaf de A7 naar Agriport, had gemakkelijk verholpen kunnen worden door de stopstreep op de linksaffers verder naar voren te zetten en eventueel het verkeerlicht voor linksaf op een aparte paal verder voor de kruising te zetten zodat verkeer bij opstellen ook wel voor de stopstreep moet blijven staan om het licht te blijven zien.
Daarbij staan de linksaffers maar zo kort op groen dat een vrachtauto die uit stilstand moet optrekken vaak nog met de trailer dwars over de weg staat, als rechtdoorgaand verkeer op de N239 alweer groen heeft.