HOORN, 5 december 2025 – In Hoorn neemt de discussie over fatbikes opnieuw toe. De populaire elektrische fietsen zorgen enerzijds voor snel en efficiënt vervoer onder jongeren, maar leiden anderzijds steeds vaker tot klachten en gevaarlijke situaties in drukke winkelgebieden. Reden voor Chris de Meij van Hart van Hoorn om art. 36-vragen te stellen aan het college. De vragen zijn mede ondertekend door Yousuf Yousufi (VVD) en John Halsema (Hoorn Lokaal).
De ingediende vragen richten zich op de groeiende zorgen rondom verkeersveiligheid, handhaving en de mogelijkheden om fatbikes in specifieke gebieden te beperken of zelfs tijdelijk te verbieden. De vragen volgen op meldingen van hinder, gevaarlijke situaties en discussies in andere gemeenten waar al wordt geëxperimenteerd met verboden in drukke centra.
Incidenten en klachten: hoe groot is het probleem?
De eerste vraag van De Meij gaat direct naar de kern: hoeveel incidenten, bijna-aanrijdingen en klachten over fatbikes zijn in 2025 geregistreerd in Hoorn, Blokker en Zwaag? Gemeenten beschikken doorgaans over meerdere bronnen—politie, handhaving, meldingen bij de gemeente en signalen van scholen—maar die gegevens zijn vaak versnipperd. Door het college hier expliciet naar te vragen, wil De Meij een feitelijke basis leggen onder verdere maatregelen.
Ook vraagt hij hoeveel fatbikes in 2025 zijn bekeurd of in beslag genomen wegens constructiesnelheid of illegale aanpassingen. Illegaal opgevoerde fatbikes halen snelheden die ver boven de toegestane limieten liggen, waardoor de risico’s in volle winkelstraten nog groter worden.
Oordeel van politie, handhaving en scholen
In vraag drie wil De Meij weten hoe de professionals die dagelijks op straat én in scholen staan de situatie beoordelen. De politie ziet een stijgende lijn in incidenten met elektrische tweewielers, terwijl scholen al langer signaleren dat leerlingen soms met gevaarlijke snelheden langs medescholieren of voetgangers rijden. Dit soort praktijkervaringen wegen zwaar in de beoordeling of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
Kunnen fatbikevrije zones worden aangewezen?
Een belangrijk deel van het pakket vragen gaat over juridische mogelijkheden. De Meij vraagt het college of er zones kunnen worden aangewezen—zoals winkelgebieden, marktpleinen of drukke looproutes—waar fatbikes niet zijn toegestaan. Dit zou dan via een aanpassing in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kunnen worden geregeld.
Steeds meer gemeenten onderzoeken zulke maatregelen, omdat de landelijke regelgeving achterloopt op de snelle groei van deze voertuigen.
Is het college bereid een proef te starten?
Het meest verstrekkende voorstel in de vragenlijst is de vraag of het college bereid is een proef te starten met een tijdelijk verbod op fatbikes in drukke (winkel)gebieden. Daarmee wil Hart van Hoorn de mogelijke effecten van zo’n verbod testen: neemt de veiligheid toe? Daalt het aantal klachten? Is de maatregel uitvoerbaar voor handhaving?
Een proefperiode zou ook kunnen helpen om het draagvlak onder inwoners en ondernemers in kaart te brengen.
Samenwerking met andere gemeenten
Tot slot vraagt De Meij of het college bereid is samen op te trekken met andere gemeenten die al bezig zijn met maatregelen tegen fatbike-overlast. Op meerdere plekken in Nederland lopen pilots of worden APV’s aangepast; Hoorn zou volgens De Meij kunnen profiteren van kennisdeling en gezamenlijke beleidsvorming.
Het ondertekenen van de vragen door zowel VVD als Hoorn Lokaal laat bovendien zien dat de zorgen breed leven in de gemeenteraad, wat een serieuze politieke basis geeft voor verder onderzoek en mogelijke maatregelen. Toch is het Chris de Meij die de vragen opstelde en de politieke discussie aanjaagt.
Hoe nu verder?
Het is nu aan het college om de vragen binnen de wettelijke termijn te beantwoorden. De uitkomsten kunnen bepalend worden voor het lokale debat over verkeersveiligheid, jeugdbeleid en de inrichting van drukke openbare ruimtes. Met de groeiende populariteit van fatbikes is het vraagstuk urgenter dan ooit.
Het initiatief van Chris de Meij plaatst Hoorn in dezelfde beweging als andere gemeenten die overwegen strengere regels op te leggen om overlast en gevaarlijke situaties te verminderen. De komende weken zal blijken of een proef met een fatbikeverbod daadwerkelijk binnen handbereik komt.
Ontdek meer van Westfriesland Praat
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.












Per direct invoeren, 12, 13 jaar en als een dwaas rijden en als je er iets van zegt krijg je toch een grote bek terug. Als het daar al bij blijft