Action groeit in eerste kwartaal met 17%, en blijft nieuwe winkels openen

Action

ZWAAGDIJK-OOST – De netto-omzet van non-food discounter Action steeg in het eerste kwartaal van 2025 met 17,2% tot € 3,5 miljard ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. De like-for-like omzetgroei bedroeg 6,2%. Action verwelkomt nu gemiddeld 19,7 miljoen klanten per week, 2,9 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Lees ook: Winst Action record hoog

Action opende 49 winkels, waarmee het totaal aantal winkels op 2.967 komt. Action ligt op koers om de doelstelling te behalen om in 2025 gemiddeld minstens één winkel per dag te openen en in totaal circa 370 winkels te openen. Het aantal openingen neemt echter toe naarmate het jaar vordert. Action verwacht in het tweede kwartaal van 2025 de mijlpaal van 3.000 winkels te bereiken, wat gevierd zal worden met klanten, collega’s en leveranciers.

Hajir Hajji, CEO van Action: “De wereld maakt een onvoorspelbare en onzekere start van 2025 door. Te midden van deze marktomstandigheden zien we dat consumenten zich blijven wenden tot Action voor hun dagelijkse benodigdheden en huishoudelijke aankopen. Onze unieke formule van hoogwaardige producten tegen de laagste prijs, gecombineerd met onze vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, is de belangrijkste drijfveer achter onze snelle groei en werkt overal. We zagen dit opnieuw toen we onze eerste drie winkels in Zwitserland openden, die in recordaantallen werden bezocht.”

Eerste winkels in Zwitserland

Op 5 april opende Action zijn eerste winkel in Zwitserland, het 13e land waar Action actief is. De winkel in Bachenbülach, vlakbij Zürich, werd geopend met overweldigende belangstelling van klanten. Met een recordomzet op de openingsdag, die zich in de dagen erna voortzette, ziet Zwitserland er net zo veelbelovend uit als de bestaande Action-landen.

Sinds de opening van de eerste winkel in Bachenbülach heeft Action al twee nieuwe winkels geopend, waarmee het huidige aantal Action-winkels in Zwitserland op drie komt. Daarnaast is Action van plan om in het najaar van dit jaar een eerste winkel in Roemenië te openen.

Action opnieuw favoriet retailmerk van Frankrijk

Op 3 april kondigde EY Parthenon in Frankrijk Action opnieuw aan als favoriet merk van Franse consumenten in alle retailsectoren (‘Enseigne Préférée des Français’), voor het derde jaar op rij. Action, het eerste niet-Franse bedrijf ooit dat deze erkenning kreeg, had dit jaar een recordfanpercentage van 48,8% – het hoogste percentage ooit voor een retailer sinds de start van het onderzoek. Action opende zijn eerste winkel in Frankrijk in 2012. Frankrijk is de grootste markt van Action geworden met 862 winkels aan het einde van het kwartaal, en drie nieuwe winkels in het afgelopen kwartaal.

Action Duurzaamheidsevenement

Als onderdeel van haar strategie wil Action duurzaamheid toegankelijk maken. Via het Action Duurzaamheidsprogramma boekt het bedrijf vooruitgang op vier gebieden: mens, planeet, product en partnerschap. Action organiseert op 12 juni 2025 een duurzaamheidsevenement voor de media om de voortgang van haar duurzaamheidsprogramma te presenteren.


Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van Westfriesland Praat

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder